Talkin’ Bruyère : Rawatan Ke Atas Burl Briar

Pembuatan pipa adalah satu proses penghasilan material yang agak kompleks dan tidak kurang organiknya. Ini kerana disebalik kerumitan kerja kayu dan kehebatan kejuruteraan draf aliran udaranya, faktor bahan dan material adalah salah satu faktor penting yang tidak boleh diketepikan sama sekali.

Kebiasaannya kita semua sedia maklum yang briar adalah bahagian burl pohon erica arborea (sila rujuk bahagian pertama siri ini untuk lebih maklumat) dan kita juga sudah maklum akan ia kemudiannya dipotong menjadi blok-blok briar (sama ada ebauchon atau plateaux) yang tidak lama kemudian akan digarap oleh tangan pipemaker mahir untuk menjadi sebuah pipa yang cantik dan berfungsi. Akan tetapi adakah kita sedar yang tongkol briar di tangan pipemaker kita itu sebenarnya telah dituai di kawasan cerun-cerun curam tepian pantai Mediterranean pada waktu kita remaja dahulu?

kredit imej : cdn.pixabay.com

kredit imej : cdn.pixabay.com

Malah, ia mungkin jauh lebih tua dari usia kita!

Perjalanan hidup sebuah pipa sebenarnya agak panjang dan bermula dengan seketul briar dari setongkol burl yang pula datang dari sebatang pohon renek natif kawasan Mediterranean yakni erica arborea. Boleh dikatakan, hampir separuh usia setiap ketul briar itu pula adalah di dalam tanah atau batuan, membesar dan membentuk grain-grain memukau di dalamnya, sehinggalah ia dikorek keluar – satu proses yang mengambil masa hampir setengah abad.

Dari pembacaan dan penelitian saya, rawatan briar sememangnya bermula selepas ia dipotong dan disaring di antara blok plateaux atau ebauchon. Pada ketika inilah blok-blok briar ini akan direbus di dalam air untuk suatu jangkamasa di sekitar 12-24 jam. Proses ini bertujuan untuk mengeluarkan sap, getah dan impuriti dari dalam briar-briar terbabit. Melihat kepada video akan proses ini, kita dapat lihat yang air rebusan briar ini akan menjadi merah pekat tatkala proses ini hampir selesai; berkemungkinan adalah warna dari sap atau getah pohon erica arborea yang sudah pun keluar dari blok-blok briar terbabit. Juga terdapat beberapa pengusaha briar yang menggunakan ramuan tertentu untuk proses merebus briar ini – satu rahsia perniagaan yang saya jangkakan untuk mengurangkan kadar briar-briar yang retak selepas proses ini selesai.

kredit imej : calabriapipe.com

kredit imej : calabriapipe.com

Walau bagaimanapun, terdapat juga beberapa pengeluar briar yang memberikan rawatan seperti merebus dan mengering ini kepada burl itu sendiri – yakni sebelum ia dipotong menjadi blok-blok briar. Dan ada juga yang menyimpan terlebih dahulu tongkol-tongkol burl ini sebelum ia dipotong dan direbus. Cuma saya perhatikan jika ini berlaku, biasanya tongkol-tongkol burl ini disimpan di sebuah tempat yang agak lembap, dan ia dijirus air sekali-sekala untuk mengelakkannya dari terus mengering dan retak.

Kemudiannya blok-blok briar itu akan dilonggokkan mengikut kelas masing-masing, biasanya disusun di dalam rak bertingkat dengan sedikit ruang yang cukup untuk laluan angin yang baik di antara tingkat-tingkat tadi, tersimpan rapi sambil menerima rawatan pasif air-dry tadi di dalam gudang simpanan. Simpanan ini biasanya dilabelkan untuk mengenal-pasti akan berapa tahun ia telah dirawat, dan harga briar yang dibeli oleh pipemaker biasanya ditentukan dengan kaedah ini. Oleh kerana itu harga pipa sesetengah pipemaker juga adalah agak subjektif kerana ia berpaksikan kepada harga blok briar yang mereka beli.

kredit imej : amsmoke.com

kredit imej : amsmoke.com

Di dalam kepastian kita akan kondisi briar yang baik setelah ia melalui proses-proses rawatan pra-jualan kepada pipemakers ini, rupa-rupanya ia masih lagi harus melalui proses rawatan di bengkel-bengkel pipemaker. Banyak pendekatan-pendekatan yang walaupun sekali imbas nampak seperti agak berlainan, tetapi memiliki ciri-ciri yang serupa, yang diaplikasikan oleh para pipemakers di luar sana. Malah, terkadang sesetengah cara itu adalah dominan untuk sesetengah lokaliti pipemaking, mungkin berdasarkan faktor yang pipemakers terkadang berhijrah dari satu jenama ke jenama lain, atau keluar dan membangunkan jenama mereka sendiri. Kita akan lihat akan perkara ini dengan lebih dekat pada perkongsian minggu hadapan.

Sekarang kita dapat memperkirakan yang sebahagian duit yang kita belanjakan untuk sesebuah pipa itu sebenarnya terarah kepada usia dan kompleksiti rawatan untuk briar tersebut sebelum ia bertukar menjadi sebuah pipa cantik di tangan anda. Jadi sudah tentulah ia mampu memberikan “cool-smoking” dan keajaiban nikmat flavor tembakau darinya, setiap kali kita mencucuhkan api ke dalam bowl nya.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

kredit imej header : Briarwood Srl – leader in semi-finished sketches for briar pipe / pipe (video)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s