Talkin’ Bruyère : Kepelbagaian Pendekatan & Kaedah Rawatan Briar

Walau dari negara mana pun seseorang pipemaker itu berasal, kesemua mereka bersepakat yang sesebuah pipa yang berkualiti, haruslah datang dari briar yang terawat baik. Ini adalah bagaikan satu “golden rule” yang utama, sama juga sepertimana chef-chef tersohor yang akan menggunakan bahan mentah terbaik untuk masakan mereka. Gabungan kualiti bahan dan ditambah dengan kemahiran olahan, itulah yang menjadikan sesebuah pipa itu sebagai satu seni tersendiri.

Oleh itu, kebanyakan pipemaker juga memiliki cara mereka yang tersendiri untuk rawatan briar. Hampir kesemua pipemaker yang serius dengan hasil seni masing-masing akan merawat briar mereka sendiri, walaupun pada dasarnya briar yang dibeli dari pengusaha briar atau sawmill-sawmill kebiasaannya sudah pun terawat sepertimana yang kita telah bincangkan pada minggu lepas.

kredit imej : Pipe Mimmo Romeo – alpascia.com (video)

Kenapa para pipemaker begitu mengambil berat soal rawatan tambahan ini? Ia adalah kerana di dalam dunia yang semakin kecil ini, nama dan reputasi adalah sangat penting. Sekali anda menghasilkan pipa yang tidak terawat dengan baik dan ia retak apabila digunakan oleh pemipa, ia akan menjadi buah mulut di kalangan fraterniti perpipaan dan secara tidak langsung akan menjejaskan reputasi pipemaker terbabit. Dek kerana itulah, bukan sekadar pipemaker artisan malahan pengeluar pipa besar seperti Dunhill juga masih memberikan jaminan seumur hidup kepada pipa-pipa keluaran mereka.

Di dalam kepelbagaian cara rawatan briar bagi setiap pipemaker, antara yang biasa kita dengar adalah “air curing”. Kaedah ini sebenarnya adalah agak mudah, kerana ia mengunjurkan yang pipemaker tersebut akan membiarkan briar-briar yang baru dibelinya terdedah kepada udara di bengkel mereka. Namun, itu sebenarnya hanya merujuk kepada kaedah “air curing” yang sangat asas. Pipemaker-pipemaker artisan biasanya akan memiliki standard-standard yang tersendiri untuk kaedah “air curing” ini. Kebiasaannya, ia melibatkan penyimpanan blok-blok briar ini di dalam rak-rak yang khusus, dengan tinggi antara rak yang bersukat demi memastikan aliran udara yang cukup boleh melaluinya.

kredit imej : bouchematbriar.com

Bukan setakat itu sahaja. Kebanyakan rak yang digunakan pun adalah dari jenis yang poros atau memiliki lubang-lubang kecil, untuk memaksimumkan aliran udara. Malah, ada yang menggunakan jaring besi sebagai rak. Tidak kurang juga yang menggunakan pallet kayu tanpa dinding, dimana longgokan briar disusun di atasnya dan ia dibiarkan di bahagian-bahagian tertentu bengkel. Dan ia juga bukanlah semudah yang kita sangka, kerana setiap minggu atau pada sela masa tertentu, ketulan briar ini harus diterbalikkan demi menghalang bahagian bawah briar menjadi lembap yang akan mengundang kulat atau “mold” pula kemudiannya.

Satu lagi teknik rawatan yang tidak kurang popularnya tetapi penuh kontroversi adalah “oil cure”. Rawatan ini, sepertimana yang dicadangkan oleh namanya, menggunakan medium minyak untuk memberikan rawatan tambahan kepada briar. Secara teori, ia dikatakan mampu untuk membawa keluar lebihan sap, pasir atau “impurities” dari dalam briar, dimana proses itu berlaku apabila rendaman ini diberikan sedikit indusi haba. Briar-briar yang direndam minyak ini kemudiannya akan diangkat keluar dan minyak yang menempek di permukaan briar akan dilap kerana pada minyak itulah “impurities” ini akan terkumpul. Proses ini kemudiannya diulang beberapa kali, atau ia dibiarkan kering dan dilap berulang-kali dek kerana minyak akan keluar secara perlahan-lahan tetapi berterusan sehinggalah briar tersebut kering.

kredit imej : Achaiki Amadeus Briar Block Processing (Pipesmagazine video)

Kebiasaannya bahan medium yang digunakan adalah minyak mineral walaupun kebanyakan pipemaker yang mengambil pendekatan ini mengakui yang mereka memiliki resepi tersendiri untuk minyak yang mereka gunakan. Yang menjadi kontroversinya adalah akuan peminat-peminat Dunhill yang mengatakan proses break-in dapat dipercepatkan atau lebih dahsyat lagi dilangkau sekiranya briar direndam sebegini!

Dunhill sememangnya sangat sinonim dengan rawatan sebegini dan memang sebenarnya adalah pengasas kepada teknik ini. Akan tetapi boleh dikatakan yang mereka sendiri sudah lama meninggalkan amalan tersebut walaupun banyak pipemaker yang datang dari Dunhill seperti Bill Taylor (Ashton Pipes) masih menggunakan kaedah rawatan yang serupa. Secara tidak langsung, kita juga mendapati yang kaedah ini digunakan oleh banyak pipemaker atau jenama British lain seperti Sasieni, Ferndown dan juga beberapa firma Itali seperti Ser Jacopo dan Becker.

kredit imej : Achaiki Amadeus Briar Block Processing (Pipesmagazine video)

Banyak lagi cara lain untuk merawat briar. Antara yang kita boleh terfikirkan adalah melalui rawatan indusi – sama ada haba (atau apa yang dimaksudkan dengan kiln curing) atau tiupan angin. Akan tetapi menurut pipemaker tersohor Amerika Mark Tinsky, beliau menyatakan yang heat-curing atau rawatan briar secara melalukan angin secara berterusan atau penggunaan haba untuk mempercepatkan proses rawatan briar hanya akan menyebabkan banyak blok-blok briar retak dengan sendirinya. Oleh itu adalah lebih baik jika briar tersebut dirawat dengan cara membiarkan ia kering dengan sendirinya, untuk sela masa yang agak panjang.

Apa yang mahal dan sering dititik-beratkan di dalam rawatan briar oleh mana-mana pipemaker sebenarnya adalah masa. Tidak banyak pipemaker yang mampu untuk merawat briar-briar mereka untuk tempoh masa yang lama, contohnya untuk sepuluh tahun. Mereka harus membelanjakan wang yang banyak untuk membeli briar dengan kuantiti yang banyak, demi membina stok untuk rawatan jangkamasa panjang sebegini. Di dalam konteks ini, firma besar perpipaan seperti Castello dan Dunhill sentiasa memiliki kelebihan yang besar, kerana mereka mampu untuk meneruskan penghasilan pipa-pipa mereka dan di dalam masa yang sama merawat ribuan, jika tidak puluh-ribuan, blok-blok briar yang mereka ada untuk suatu jangkamasa yang sangat panjang.

kredit imej : Interview with Franco Coppo, Castello Pipes Manager (Nicolas de Pipe Gazette video)

Akan tetapi adakah pipemaker-pipemaker artisan memiliki fasiliti sebegini? Sudah tentu mereka tidak mahu bercuti dari menghasilkan pipa semata-mata untuk menunggu briar mereka terawat baik selama itu, bukan? Jika mahu membeli briar yang sudah dirawat lebih lama oleh pengusaha briar, sudah tentu harganya juga agak mahal. Maka yang demikian, sudah tentulah bagi mereka yang sanggup berbelanja besar untuk membeli blok-blok briar yang sedia terawat untuk jangkamasa yang lama ini, juga terpaksa mengenakan harga yang mahal.

Dan dengan menggunakan blok-blok briar mahal yang terawat lama ini, barulah anda mendapat kualiti artisanal yang terbaik, berbaloi dengan harga yang anda bayar. Pipemakers tidak akan mengambil untung secara berlebihan, kerana sebahagian besar dari harga yang anda bayar untuk sesebuah pipa artisan itu sebenarnya adalah untuk briar-briar matang yang terawat baik.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

kredit imej header : jalanpipes (video)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s