Peterson POY 2017

Pipe of the year (POY) adalah sebuah keraian yang sering ditampilkan oleh beberapa firma dan jenama perpipaan tersohor, termasuklah Peterson. Tujuan utama ia diadakan selalunya adalah untuk meraikan peminat-peminat, memanjakan mereka dengan keluaran khusus yang biasanya adalah istimewa dan di dalam edisi terhad. Tambahan pula dengan status Peterson yang tergolong di antara pengeluar pipa terbesar dunia, POY adalah satu cara terbaik untuk mencapai kesemua matlamat tersebut, dan disamping itu ia juga memberikan kesegaran kepada minda para pipemaker mereka untuk mengambil sedikit nafas segar dengan mengerjakan sesebuah line yang istimewa, selain dari pengeluaran standard mereka saban hari.

Pendekatan yang diambil oleh Peterson adalah agak berbeza bagi setiap POY saban tahun. Memilih bentuk khusus dan aksentuasi tertentu untuk POY sememangnya sesuatu yang sangat mencabar dan sukar. Perlu ada sebab kenapa sesetengah bentuk itu dipilih, dan apa perlambangannya kepada peminat dan pengkolektivian – itu semua harus difikirkan oleh kumpulan khas yang menerajui setiap misi POY ini. Selain itu, penggunaan briar terpilih yang dirawat rapi juga adalah satu cabaran yang tersendiri, dimana mereka harus mulai mengasingkan blok-blok terpilih untuk tujuan ini. Juga, mereka turut berperang dengan masa dan “deadline”. Peterson mahukan nomenclature yang memberikan indikasi tarikh yang tepat hadir pada band perak yang menghiasi pipa-pipa POY mereka dan di sini lah ia agak mencabar kerana Assay Office of Dublin – satu badan yang bertanggungjawab menentukan ketulenan perak di Ireland – memerlukan masa yang khusus untuk meluluskan kesemua ini. Perihal ini juga adalah sebab utama mengapa kita hanya dapat melihat Peterson POY hanya dari bulan Julai ke atas pada setiap tahun.

Saya bukanlah seorang Peterson die-hard yang akan membeli dan mengumpul setiap POY yang mereka keluarkan. Akan tetapi, ada beberapa POY yang sangat menarik dan bagi dekad ini, POY 2017 mungkin adalah yang terbaik mereka pernah hasilkan. Sudah tentu, jika kita kirakan akan keluaran yang lebih istimewa, The Founder’s Edition yang dikeluarkan sebagai keluaran khusus bersempena dengan 150 tahun Peterson di dunia ini yang turut merangkumi POY bagi tahun 2015, adalah jauh lebih bernilai dari segi komemoratif dan kolektibilitinya, dan jauh lebih “celebrated” – dengan bentuk Oom Pol (Oom Paul) yang bersaiz besar, imej “the thinking man” yang tersembul indah di band peraknya dan lengkap dengan kotak persembahan dari bahan styrofoam – ia mungkin adalah epitom kepada POY dekad ini. Namun masih, keluaran 2017 adalah sangat popular, sangat mencuri hati kita pemipa. Kenapa begitu?

Semuanya adalah dek kerana bentuk atau shape POY 2017 ini, yang mengemulasikan bentuk “Jap” atau “large Jap” yang mereka pernah keluarkan pada awal 1900. Bentuk ini adalah sangat sinonim dengan bentuk “Devil Anse” yang agak popular sedikit masa dahulu (dan saya perkirakan masih lagi popular sekarang) – bowl seumpama bunga tulip yang menguncup, dengan inklinasi bowl ke shank di sekitar 30-45 darjah, shank bulat yang lurus dan langsung disudahkan dengan kemasan band perak selebar seinci setengah, dan stem saddle akrilik hitam. Bowl pula adalah berbentuk / chamber “v” dengan inklinasi sama seperti canting bowl tadi. Mungkin dari satu sudut lain, ia kelihatan seperti bentuk sebuah kon yang agak menirus di hujung.

Sekejap – Devil Anse?

Ya, sememangnya sekali imbas, Peterson POY 2017 adalah berbentuk Devil Anse. Cuma bagi purist, mungkin Devil Anse anda harus memiliki shank bulat yang menirus ke stem, yang juga harus berbentuk tapered. Namun saya percaya tidak ramai yang memperdulikan soal ketepatan bentuk Devil Anse ini – kerana bentuk ini sendiri bukanlah sebuah bentuk tradisional, ia adalah hasil pertembungan pemipa dengan “popular culture” semata-mata. Namun “appeal” atau pesona Devil Anse adalah satu legenda hidup yang sentiasa mendapat tempat di hati pemipa – siapa tidak pernah membayangkan diri mereka sebagai Kevin Costner, mengulit pipa di bibir sambil menyilangkan kaki di atas kerusi malas di beranda rumah? Ia adalah satu imej “manhood” yang sangat mengesankan, terutamanya buat warga pemipa seperti kita.

Bagi pemipa yang sudah lama mengidam untuk memiliki bentuk Devil Anse ini, ia adalah bagaikan satu peluang baik yang terbentang luas menanti anda. Tambahan pula pipa dengan bentuk Devil Anse ini adalah sangat sukar untuk ditemukan – tidak banyak pipemaker yang mahu membuat shape ini, dan banyak yang mencuba tapi agak gagal untuk menghasilkan sesuatu yang solid dan seksi – yang berbaloi untuk kita kategorikan sebagai Decil Anse. Tom Eltang adalah antara pipemaker yang mampu menghasilkan Devil Anse yang seksi, namun anda perlu membelanjakan banyak ribu ringgit untuk memilikinya.

Disebalik bentuk Devil Anse atau “Jap” yang sememangnya sangat memukau itu, apa yang lebih menarik tetapi agak tersembunyi adalah bentuk chambernya. Chamber “v” sememangnya agak “nasty” pada saya buat peringkat awal, namun apabila ia mampu dijinakkan, anda akan dihadiahkan dengan sebuah pipa yang mampu menjadi top-3 di dalam rak pipa anda tanpa perlu bertanding banyak. Chamber “v” nya pula bukanlah bersifat konikal dan tajam, akan tetapi sebaliknya ia bersifat progresif – menjadi sedikit landai apabila hampir sampai ke dasar. Dan ia juga tidak lah terlalu besar, dan tidak pula terlalu kecil kerana kebanyakan anda mampu untuk membenamkan separuh ibu jari anda ke dalam chamber ini. Kelihatan, ia adalah sangat sesuai untuk flake dan saya pasti ia juga akan menjadi sebuah pipa yang baik untuk tujuan itu.

Peterson telah mengeluarkan sebanyak 500 unit POY 2017 ini, dan boleh dikatakan kebanyakannya sudah pun disambar peminat. Seperti biasa, hanya edisi “smooth” dikenakan nombor siri manakala edisi sandblast dan rustik tidak dinomborkan. Stamping lazer digunakan untuk nomenclature ini, sesuatu yang Peterson sudah pun mulakan sejak dari POY 2016 atau Founder’s Edition. Penggunaan cincin perak yang tebal – untuk POY 2017 ini adalah hampir satu inci – menyemarakkan lagi rasa cinta dan berahi para pemipa apabila mereka melihatnya terpampang di dinding tobakonis.

Jika anda belum pernah memiliki POY dari Peterson, versi 2017 adalah sebuah keluaran yang sangat unik lagi menarik untuk anda pertimbangkan. Malah jika anda tidak menggemari bentuk Devil Anse, anda masih boleh menempah stem taper panjang untuk mengklasifikasikan bentuknya kepada seakan “Cutty”. Tidak kita ketahui akan adakah Peterson masih mahu mengeluarkan bentuk sebegini lagi di lain hari. Jadi, daripada kita berharap akan sesuatu yang mungkin tidak akan datang, adalah lebih baik untuk berfikir panjang dan bertindak apabila waktu dan ketika yang sesuai sedia terhidang.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s