Whatever & Ever Balkan…

Selain dari Balkan Sobranie dan Balkan Sasieni, masih terdapat beberapa blend Balkan yang cukup indah untuk dikeutarakan. Bukan sahaja indah, malah ada di antaranya yang agak “revolutionary” dan kreatif dengan penambahan tembakau-tembakau berlainan, yang mewarnai genre ini dengan lebih terang lagi.

Mari kita lihat dengan lebih dekat akan blend-blend ini;

Gawith Hoggarth & Co. “Balkan Mixture”

Blend Balkan adalah agak unik sebenarnya kerana ia berada di pertengahan English vs Oriental – jadi selalunya orang akan bertanya akan “adakah blend Balkan ini lebih cenderung ke arah English (lebih latakia) atau Oriental (lebih kandungan tembakau oriental / Turkish nya)?” – dan Balkan Mixture dari Gawith Hoggarth ini adalah lebih ke arah English. Sesuatu yang baik kerana flavornya lebih full dan memuaskan, walaupun nota rasa “sweet spiciness” orientalnya tidak terlalu ketara.

Hearth & Home “Fusilier’s Ration”

Dengan nama yang mungkin menjolok kepada infantri Belgium, yang bukanlah sebuah negara Balkan namun semua itu tidak perlu kita pedulikan kerana hadirnya Black Cavendish di dalam resepi blend ini, ia menjanjikan sebuah citra Balkan yang agak manis. Ini ditambah pula dengan nota tin yang agak menyelerakan, anda akan hairan adakah skuadron fusilier mampu berperang selepas menikmati blend ini?

Bengal Slices

Penjelmaan semula Bengal Slices adalah salah satu rahmat kepada pemipa zaman ini. Mempelopori blend Balkan dengan fusion black cavendish, Bengal Slices mampu membuat kan hari-hari sedih anda kembali ceria dan manis. Saya tidak sempat merasai Bengal Slices yang asal, jadi mungkin perbandingan antara keduanya tidak lah relevan bagi saya.

Sutliff Balkan Luxury Blend 957

Kelainan yang dipelopori oleh Bengal Slices dan diemulasi ramai kemudiannya (termasuklah oleh Fusilier’s Ration) menemui jalan lebih berliku kreativitinya dengan blend dari siri Sutliff Private Stock ini – dengan penambahan tembakau pedas suka-ramai iaitu perique. Mungkin ada sedikit kecelaruan di dalam menikmati “spiciness” oriental apabila tambahan perique ini berlaku, namun flavor yang terhasil adalah agak menarik untuk dicuba.

Bill Bailey Balkan Blend

Jika anda rasa yang blend Sutliff di atas sudah pun sangat kompleks – nanti dahulu. Keadaan menjadi lebih tidak terkawal apabila Bill Bailey Balkan Blend pun mulai menerobos ke pasaran blend Balkan, dengan penambahan daun dark fired Kentucky. Ini membuatkan ia terkadang lebih “potent” berbanding blend English biasa, dengan kelebihan “sweet spiciness” Balkan yang tiada taranya. Mana mahu kita dapatkan kebaikan berganda sedemikian di tempat lain?

New York Pipe Club – Hell’s Kitchen

Jika Balkan Mixture dari Gawith Hoggarth & Co lebih menjurus ke arah English, Hell’s Kitchen ini menjanjikan sebuah blend Balkan yang lebih “oriental forward” (hmm, kalau mahukan lebih flavor oriental, bukankah lebih baik dapatkan sahaja blend oriental yang sebenar?). Daunan oriental adalah asas kepada blend ini, dengan latakia dan virginia dimasukkan secukup rasa. Dark fired Kentucky, sesuatu yang jarang ada di dalam blending genre ini, sekali lagi memunculkan dirinya untuk memberikan rasa yang lebih “fuller” dan “refined”, walaupun saya boleh mengatakan yang daunan dark fired itu lebih membantu di dalam “refinery” kemanisan dari menambahkan kekuatan keseluruhan blend.

Peterson Balkan Delight

Sukar untuk mengatakan yang blend ini adalah blend Balkan kerana tiada kehadiran daunan oriental di dalamnya. Saya merasakan yang mereka agak keliru dan blend ini adalah sebuah blend English. Malah, blend Old Dublin adalah jauh “lebih Balkan” dari Balkan Delight – paling tidak ia memiliki daunan Basma disebalik campuran Cyprian latakia dan virginianya. Namun, ia tetap adalah sebuah blend yang baik dan lazat, walaupun anda tidak tahu genre manakah yang ingin ditujuinya.

Dunhill London Mixture

Blend ini adalah satu blend Balkan yang sangat “decent” dan “acceptable” – komposisi nya memang adalah Balkan, keberadaannya adalah sangat baik (cuma sekarang mungkin kita akan ada masalah untuk mendapatkannya), cuma ia mungkin ditenggelami oleh kepopularitian My Mixture 965 dan Nightcap.

Selain dari blend Gawith Hoggarth, blend-blend lain yang dikeutarakan kali ini masih boleh didapati di pasaran. Jika anda menemukan blend-blend di atas, jangan lepaskan peluang untuk menikmati keunikan Balkan kerana genre ini sememangnya selalu diancam kepupusan, dek kerana sifatnya yang berada “in-between” genre yang jauh lebih besar dan berdefinisi yang lebih tepat, yakni blend English dan Oriental.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s