Anekdot Perpipaan #11 – Alangkah Indahnya Berpipa

Saat menghabiskan masa dalam berhobi ini, kita tidak dapat lari dari aspirasi untuk mendapatkan yang terbaik. Pemikiran kita akan memajukan beberapa konsep ringkas yang dapat membantu kita mencapai beberapa matlamat di dalam hobi perpipaan. Ia adalah logik untuk kesemua pemipa memiliki cetusan-cetusan idea sebegini, yang saya kompilasikan dari beberapa topik-topik perbincangan sesama kita pemipa apabila berbual mesra di pipemeet-pipemeet yang kita hadiri.

Alangkah indahnya untuk hanya, ya hanya, memiliki sebatang pipa yang baik tetapi ekonomi, tahan lasak, low-maintenance, functional. Melihat kepada kriteria tadi, agak sukar untuk saya melihat kepada pipa-pipa lain selain dari Peterson siri K&P dengan finishing rustik. Sebagai salah satu yang paling mampu milik di dalam kelasnya, ia masih adalah sebuah “functional” Peterson – masih tertakluk dengan smoking qualities yang sama walaupun jika dibandingkan dengan Peterson kelas atasan seperti Deluxe, Spigot atau Straight Grain. Lengkap dengan Peterson System Standard (bermakna, smoking condition yang lebih kering), finishing rustik yang cantik walaupun it’s no Sea Rock, dan yang penting anda tidak perlu risau ia akan tercalar atau tergores sepertimana muka anda berkerut apabila anak anda menjatuhkan Peterson Straight Grain anda ke lantai.

Alangkah indahnya idea untuk menyukai dan memiliki bekalan baccy tanpa had. Di sini, anda memerlukan sedikit palate training. Tidak salah untuk kita menyukai Hearth & Home Blackhouse atau Penzance atau Three Oak Syrian akan tetapi where the heck anda mahu membelinya apabila tin anda habis kelak? Jadi latihlah palate anda untuk menyukai beberapa blend yang memiliki tahap keberadaan yang tinggi seperti Erinmore (dari zaman tok nenek kita hinggalah sekarang, Erinmore atau lebih senang dikenali sebagai “cap nenas” masih boleh didapati pada bila-bila masa anda mahukannya. Habis baccy pada jam dua pagi? No worries – pergi 7-11 dan beli lah setin cap nenas!). Atau baccy-baccy Peterson atau Dunhill yang selalu ada di tobakonis-tobakonis online dan tempatan. Ini akan mengurangkan faktor “kecewa menggigit jari” atau menggigit stem sehingga rosak.

My Mixture 965 dan Nightcap kekal bertahan sepanjang zaman, popular dan menjadi bualan di serata dunia. Dengan sebatang pipa dan se tin Nightcap di atas meja di Café le Buci di Rue Dauphine, pasti seseorang akan menyapa anda dan ia akan menjadi satu topik perbualan yang baik dengan mana-mana patron yang juga pemipa. Malah, jika anda adalah seorang sweet talker, mungkin ada gadis-gadis yang akan duduk di sebelah anda sambil mendengar anda bercerita tentang Nightcap (ok, latakia-based baccy memang agak sukar untuk anda bermesra dengan masyarakat sosial jadi kenapa tidak pack sahaja Devil’s Holiday di dalam bowl pipa itu?). I leave the rest of the evening to your own imagination then.

Alangkah indahnya idea untuk menyalakan baccy di dalam bowl pipa anda dengan sebatang dua mancis dan walla – anda kekal ber-amber dan berasap hingga ke hujung bowl! Hal ini bukan sahaja memerlukan sebuah pipa dengan airflow engineering yang baik, malah ia menuntut skill dan kemahiran seseorang pemipa di dalam prepping dan packing baccy, kawalan sedutan dan kekerapan tamping. Secara peribadi, lebih mudah untuk mencipta fenomena ini di dalam pipa yang memiliki open airflow namun magical moments know no rules – terkadang kesemua faktor just nice bergabung menjadi satu di dalam bowl pipa apa pun yang anda gunakan. Jika ia adalah your lucky day.

Secara harfiahnya banyak cabang perpipaan yang perlu kita jelajahi demi mendapatkan idea akan betapa baiknya ia boleh diterapkan jika kita memiliki bahan, keadaan, dan pengetahuan yang ideal. Walau bagaimanapun dunia perpipaan adalah penuh dengan pancaroba dan onak duri, anda tidak dapat lari dari kenyataan itu. Selalulah berfikir tentang cara terbaik atau “best practices” (sambil berpipa bukankah adalah masa terbaik untuk berfikir?) yang mampu meningkatkan tahap kualiti perpipaan anda naik setakuk lebih tinggi, supaya kita kelak akan terus kekal maju kehadapan. Hal ini, bukan hanya setakat perihal perpipaan sahaja, malah bagus untuk dipraktikkan di dalam segala apa pun yang kita lakukan.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

2 thoughts on “Anekdot Perpipaan #11 – Alangkah Indahnya Berpipa

  1. Topik ini lebih santai, lebih bermakna sebab mendidik pemipa agar sentiasa bersedia dalam apa jua keadaan terutamanya jika kehabisan tembakau. Bak kata orang-orang tua zaman dahulu “sediakan payung sebelum hujan”.
    Tqvm prof..

    Liked by 1 person

    1. Terima kasih Cikgu Joe…sememangnya kalau boleh kita semua nak cellarkan blend2 yang sudah hampir pupus tapi limitasi-limitasi yang ada hanya memungkinkan kita menyimpan sedikit sahaja. 😀

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s