There’s Sugar on my Stonehenge..

Enam ke tujuh bulan terdahulu, sukar untuk saya berenggang dengan blend terbaru & ekslusif dari G.L. Pease iaitu Stonehenge Flake. Saban hari saya membuka tinnya untuk mencium aroma yang terhasil, meleraikan flake demi flake sehingga lah setin habis dan setin yang baru dibuka. Tin yang baru itu dibuka dan selepas dua keping flake digunakan, terus saya simpan di cellar untuk diberikan sedikit “shelf-time” dan dinikmati pada sedikit masa kelak. Masa pun berlalu dengan agak pantas dan sekarang sudah setengah tahun berlalu – masa untuk singgah melihat perkembangan tin Stonehenge sudah pun tiba!

Risau ia akan memiliki nasib yang serupa seperti Stonehenge Flake 2001 – dimana pengeluaran 1500 tin adalah terlalu sedikit dan menyebabkan satu dunia kehilangan blend itu di dalam jangkamasa dua-tiga hari sahaja – kebanyakan pemipa akan membeli lebih dari dua tin. Diberitakan pada ketika itu kebanyakan pemipa menjangkakan yang mereka boleh menikmati kembali Stonehenge Flake di dalam jangkamasa yang terdekat namun ia mengambil masa selama 16 tahun untuk Stonehenge Flake Mark II ini muncul kembali. 16 tahun, tuan-tuan yang budiman, adalah jangkamasa yang sangat panjang…

Dan kali ini, Pease dan mereka di Cornell & Diehl memastikan yang pengeluarannya adalah lebih banyak. Walaupun begitu memandangkan Stonehenge Flake ini adalah kolaborasi antara Pease, C&D dan Gawith Hoggarth, sukar untuk kita menebak akan keberadaannya, sepertimana blend-blend Gawith Hoggarth itu sendiri yang seringkali kehabisan stok. Akan tetapi setakat ini masih mudah lagi untuk mendapatkan Stonehenge Flake, thank god, dan jika anda masih belum memilikinya peluang anda masih terbuka.

Secara peribadi, saya menyukai tona flavor Stonehenge Flake yang sedikit berbeza berbanding VA/per standard seperti Dunhill’s Elizabethan Mixture dan Peterson Irish Oak, dek kerana kehadiran sedikit burley di dalam blendingnya yang mungkin terlalu sedikit untuk ia jatuh ke kategori VA/bur. Penggunaan daunan burley ini mengiringi daun majoriti virginia primer dari Brazil, Zimbabwe dan Malawi yang dihasilkan dengan kaedah flue-cured dan sun-cured. Dan sudah tentunya adunan Perique melengkapkan komposisi VA/per nya. Apa yang kita dapat adalah flake “hot-pressed” indah berwarna coklat keemasan yang sangat kemas dan menawan.

Nota bauan seakan butterscotch muffin yang cenderung ke arah pastry-like smells, bercampur-baur dengan bau klorofil dari daun hijau yang baru direnyuk dan rempahan yang manis dan light. Sedikit grassy notes seperti rumput di padang yang sedang mengering, dan sedikit ketchup smells yang identik dengan virginia juga adalah antara nota tin yang dapat dikesan dengan jelas.

Waktu tin Stonehenge Flake dibuka pada bulan Jun tahun lepas, saya masih ingat akan sensasi susu kocak yang dicampur dengan rempahan yang agak earthy walaupun lebih menjurus ke arah baking spices. Shelf-life selama enam bulan mungkin memberikan ruang kepada fermentasi aerobik untuk bertindak-balas dengan baik dan sedikit penyejatan juga memungkinkan hablur-hablur gula sebegini terbentuk. Hablur gula adalah petanda baik kepada baccy kerana ia memberitahu kita yang proses fermentasinya adalah matang dan ia berada di tahap optimum untuk dinikmati.

Kita bukanlah seekor helang. Jika tidak berapa yakin akan tompokan-tompokan kecil di atas flake anda, capailah macro lens atau magnifying glass dan telitilah ia dengan baik. Hablur gula memiliki bentuk seperti obelisk kristal yang sangat halus, dan ia memiliki persegian – sesuatu yang sangat berlainan dengan mold atau kulat kerana kebiasaannya mold akan terbentuk di dalam bentuk bulat atau bentuk yang tidak sekata namun masih berasaskan bulatan.

Tanpa berlengah saya carikkan untaian flake Stonehenge yang dilanda penghabluran gula ini di atas tudung tin baccy, dan memberikannya setengah jam airtime sebelum ia dipek ke dalam pipa Dunhill Dress size 1 ini. Untaian broken flake Stonehenge ini, walaupun sudah 7 bulan berada di dalam keadaan aerobik, masih agak lembap dan fresh. Akan tetapi tidak sukar untuk saya mendapatkan nyalaan false / charring light dan seterusnya mendapatkan ember yang agak konsisten kemudiannya.

Oh boy how beautifully it has aged! Tona flavor baking spices yang sebelum ini hanya lingering di sekeliling tunas rasa, sekarang adalah agak jelas dan spot on. Sedikit kemanisan brown sugar juga hadir, memberikan Stonehenge sedikit kelebihan di kategori “dessert blend”, yang memungkinkan ia beraksi sebagai sebuah blend aperitif atau after meal yang baik. Nuttiness adalah sedikit subdued sekarang – sebuah berita gembira buat VA/per purists akan tetapi mungkin pula adalah sebuah khabar buruk buat pencinta VA/bur.

Intensiti perique adalah sebuah kelebihan tersendiri buat blend ini. Agak gembira untuk saya menemui flavor perique dengan intensiti kepedasan yang seakan sama dengan apa yang saya kecapi tidak lama dahulu. Kejelasan flavor grassy dan hay adalah lebih kurang sama dengan apa yang saya nikmati 6 bulan sebelumnya. Idea memberikan sedikit shelf-time kepada sesebuah blend sebenarnya memang untuk mematangkan blend terbabit, terutamanya di dalam bentuk aerobik setelah ia terperap dan melalui proses pemeraman anaerobik di dalam tin yang belum dibuka sebelumnya. Namun, apa yang baik pada awal tin dibuka sepatutnya kekal dan refined menjadi lebih baik tatkala ia menerima masa untuk pemeraman aerobik.

Saya menjangkakan yang lebih banyak gula lagi akan terhasil sedikit masa kelak. Cuma buat masa sekarang, saya hanya mengambil kesempatan yang sedikit ini untuk menikmati untaian flake di mana gula telah terbentuk. Stonehenge Flake sememangnya “brimming” dengan mistik dan potensi untuknya menjadi sebuah blend yang mantap setelah sedekad-dua adalah sangat dinantikan. Jadi saya akan terus menyimpannya dan kembali kepada anda apabila hampir kesemua flake nya telah bergula.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s