Beberapa Fine & Peculiar Ribbons – G.L. Pease Montgomery

Sementelahan kita bersembang tentang tembakau potongan ribbon tempohari, mari kita lihat sebuah blend tembakau berpotongan ribbon yang sedikit berbeza dari yang lain.

Montgomery was never been easy. Jika kita sanggup untuk meluangkan masa untuk melihat dengan lebih dekat, Montgomery adalah sebuah blend kompleks dengan filosofi dan teknik blending yang baik. Ia bukanlah blend yang anda akan berikan high-five sebaik sahaja tinnya dibuka. Sebaliknya, Montgomery berkemungkinan dikeji dan dinista, terutamanya oleh pemipa pemula dan mereka yang kurang kesabaran.

Ia adalah agak nasty pada tahun pertama tin nya dibuka – jadi anda berkemungkinan hanya akan dapat menikmati Montgomery secara fullest selepas anda buka penutup kedap udara aluminiumnya, kenakan penutup plastik dan simpan ia untuk jangkamasa setahun. Mengenang kembali akan tahun pertama saya membuka tin Montgomery, saya mendapati ia adalah sebuah blend VA yang sangat lembap. Walaupun ia memiliki beberapa pembayang blend VA kualiti seperti sedikit citrusy dan aroma teh yang baik, ia mudah menjadi panas dan bitter aftertaste juga mudah terbentuk. Malah, bitterness yang terbentuk adalah agak cloying dan seolah-olah seperti getah terbakar. Terima kasih kepada kadar lembapannya yang luar biasa, saya dapat mengagak yang blend ini sememangnya memerlukan shelf life yang lebih panjang jadi saya simpan kembali Montgomery yang baru dibuka itu di cellar, untuk dinikmati semula pada tahun berikutnya.

Dek kerana ia disimpan agak tersorok, saya terlupa langsung akan Montgomery sehingga lah masuk tahun yang ketiga. Selepas hampir tiga tahun, anda akan masih mendapati yang untaian ribbon Montgomery masih lagi lembap! Cuma ia tidak lah selembap ketika ia baru dibuka namun moisture retention ribbon Montgomery ini adalah sangat tinggi. Ini berkemungkinan adalah kerana Pease telah memberikan “special process” kepada Montgomery – proses yang dikatakan dari sebuah resepi purba yang diberikan nafas baru oleh Pease.

Montgomery akan memberikan bayangan teh Lung Ching / Longjing, lengkap dengan pumpkin seeds aftertaste. Dari konteks flavor yang kita rujuk sebagai “tea-like”, ia adalah jauh lebih bitter berbanding Rattrays’s Old Gowree atau Robert McConnell’s Red Virginia pada ketika tin nya baru dibuka. Anda berikan shelf-life setahun dua dan Montgomery bersinar bak kejora di ufuk timur. Meninggalkan profil bitter nya yang terdahulu, Montgomery adalah lebih sober; dengan refined Lung Ching flavor yang diikuti rapat oleh nuttiness – sesuatu yang tidak ada padanya seketika dahulu.

Perbandingannya dengan Dunhill Royal Yacht adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Namun, ia tidak lah sebegitu hampir sebenarnya. Royal Yacht lebih “saucy”, lebih vitamin N dan walaupun jauh lebih kompleks, ia tidak memiliki hay dan nuttiness “swagger” sebagaimana Montgomery mampu berikan.

Sehingga lah ke hari ini, walaupun tasting notes dan penataan flavor Montgomery sudah pun matang dan optimum, ia masih adalah ribbon yang separa-lembap dan masih agak “hot-smoking” bagi saya. Sehinggakan jika kita terlalu memaksa blend ini, anda akan mendapat tongue burn dengan mudah. Anda adalah agak hampir dengan catastrophe jika menggunakan pipa berchamber “V” – cuba gunakan kombinasi yang agak menyejukkan seperti Pot atau meerschaum, anda mungkin boleh meminimumkan risiko “hot-smoking” Montgomery. Boleh dikatakan, Montgomery adalah sebuah blend yang agak memilih – hanya pipa-pipa tertentu yang tergolong sebagai “best performer” anda yang akan mampu mengawalnya. Ia adalah satu peluang untuk menguji briar-briar anda!

Go easy on Montgomery dan anda akan dihadiahkan dengan sebuah blend VA yang unik, dengan untaian ribbon yang tidak konvensional tetapi berbaloi dengan masa yang anda akan habiskan untuk menguji dan menyediakannya.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s