“The Castello Compendium” – Bahagian III – Siri & Pengkelasan Pipa (cont.)

Kita telah melihat akan beberapa siri-siri asas pipa Castello minggu lepas, kebanyakannya terdiri dari siri-siri entry level. Kali ini, kita akan terus melihat kepada lanjutan siri-siri tersebut, dimana siri-siri yang lebih unik dengan unjuran grain yang lebih menarik dan pengkhususan yang lebih istimewa ditampilkan dengan begitu bergaya.

v) Collection

Siri Collection adalah sangat menarik, terutamanya dari segi grain. Hanya briar-briar dengan unjuran grain yang tersusun rapi dan cantik sahaja yang layak untuk diklasifikasikan di dalam siri ini. Oleh yang demikian, selalunya kita akan mendapati yang pipa-pipa siri Collection kebiasaannya datang di dalam warna light tan – warna yang paling sesuai untuk menonjolkan unjuran grain yang indah sebegitu.

Siri ini juga adalah antara yang terawal dihasilkan oleh bengkel Castello, bermula sejak 1947 dan berada satu takuk di atas siri “Castello” dari segi kualiti grain dan harga permulaannya. Ia juga mengandungi beberapa sub-siri dengan keistimewaan dan kelainan masing-masing.

vi) Collection “Occhio di Pernice”

imej dari smokingpipes.com

Occhio di Pernice adalah satu memento Castello terhadap birdseye. Tiada keindahan briar yang terlepas dari penilaian mata Carlo Scotti dan para artisannya dan ini termasuklah unjuran mata beburung yang menarik dan memukau. Siri ini bermula sejak dari tahun 80an lagi, dan sebelum ini pipa-pipa dengan unjuran mata beburung yang cantik digolongkan di dalam siri “Collection”.

Walau bagaimanapun, Scotti agak tegas di dalam perihal kecantikan briar dan hanya unjuran mata beburung yang unik dan sangat cantik sahaja yang mampu meraih tempat di dalam siri ini. Kita dapat melihat sendiri akan kecenderungan kawalan kualiti ini kerana agak sukar untuk menemukan Occhio di Pernice – dimana saya percaya tidak banyak yang dihasilkan saban tahun.

vii) Collection Fiammata

imej dari Neatpipes.com

Collection Fiammata adalah satu epitom kepada siri Collection itu sendiri. Apabila sesebuah pipa yang memiliki unjuran grain lurks yang melebihi tahap “kkkk”, cap mohor fiammata akan diberikan kepada pipa tersebut. Siri ini bermula pada awal tahun 60an.

Sudah tentunya hanya pipa-pipa dengan unjuran grain lurus yang terbaik sahaja yang layak mendapat jolokan fiammata ini dan keseriusan Castello terhadap grading pipa mereka menjamin yang tidak banyak fiammata yang dikeluarkan saban tahun. Sudah tentu agak sukar juga untuk mendapatkannya kerana ia adalah buruan para kolektor, dan harga permulaannya juga adalah agak tinggi.

viii) Collection Greatline

imej dari fincatolacasadelhabano.com

Walaupun menghasilkan banyak pipa-pipa berbentuk tradisional, para artisan di Castello tidaklah membataskan diri mereka pada acuan-acuan tertentu sahaja. Terkadang mereka bereksperimentasi juga dengan bentuk-bentuk hibrid dan freehand maka dengan itu terhasillah siri Collection Greatline ini, yang bermula di bengkel artisanal Castello sejak dari tahun 70an lagi.

Kebiasaannya ia menampilkan bentuk-bentuk pipa yang hibrid, yang sedikit lain dari bentuk tradisional asal dan hal ini sendiri adalah satu ruang pengkolektivitian kepada para penggemar Castello kerana sudah tentu tidak banyak bentuk sebegini dihasilkan. Juga penghasilan bentuk-bentuk hibrid dan freehand sebegini bukanlah secara impromptu – mereka berlatih dan mengambil masa yang lama untuk “perfecting” bentuk-bentuk sebegini dan apabila mahir mereka akan menggunakan blok-blok terbaik untuk penghasilannya – lantaran itu setiap pengeluaran bentuk-bentuk sebegini kebiasaannya akan tergolong di dalam siri “Collection”.

ix) Collection Greatline Fiammata

imej dari smokingpipes.com

Mudah untuk kita memahami siri ini – ianya adalah sama seperti siri “Collection Greatline” cuma unjuran grain lurus yang ada pada pipa-pipa di dalam siri ini adalah layak untuk mendapat penganugerahan fiammata ke atasnya.

Apa yang penting adalah Greatline Fiammata adalah sangat-sangat “rare” – ia lebih sedikit dihasilkan berbanding Collection Fiammata dan sering menjadi buruan para kolektor yang sanggup menghabiskan wang mereka untuk siri ini.

Seterusnya minggu hadapan, kita akan melihat kepada penawaran-penawaran istimewa dari Castello, yakni beberapa siri pipa yang wujud di sepanjang siri-siri standard ini akan tetapi memiliki keistimewaan masing-masing yang tersendiri.


pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s