“The Castello Compendium” – Bahagian II – Siri & Pengkelasan Pipa

Setelah kita melihat kepada perkembangan sejarah Castello di bahagian I, sekarang adalah masa untuk kita mengenali selok-belok penawaran mereka.

Sepertimana kebanyakan jenama pipa yang lain, “entry line” atau model yang paling asas atau permulaan adalah sudah tentu adalah dengan finishing rusticated, kemudian naik ke sandblasted dan seterusnya ke pipa-pipa smooth, dimana kadar dan posisi grain menentukan gred dan tingkatan tertentu. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa keluaran Castello dengan finishing rusticated akan tetapi memiliki gred yang agak tinggi – kesemuanya akan kita perjelaskan dan kupas satu per satu kelak, disepanjang siri Compendium ini.


i) Sea Rock
Sea Rock adalah siri Castello “entry level” yang telah diperkenalkan sejak dari Castello mula bertapak di dalam pembuatan pipa lagi. Scotti sangat menyukai fenomena batuan tepi laut yang sering terhakis dek ombak, menjadikan teksturnya cantik lagi menarik. Tanpa disedari Scotti, Sea Rock adalah lebih dari sekadar pengabadian memorinya terhadap fenomena itu.
Walaupun Sea Rock adalah Castello “entry-level”, ia merevolusikan pipa rusticated dengan permukaan rustiknya yang kasar, ditemani penggunaan tona warna merah dan hitam untuk permukaan berbeza-beza yang menjadikan keseluruhan penampilannya agak drastik tetapi “pleasing to the eye”. Masakan tidak, proses pembuatannya juga adalah sangat rumit, memakan masa dan tenaga. Para artisan di Castello menggunakan alat yang berupa skru dengan empat titik yang tajam, menggerakkan tangan mereka ke kiri dan kanan untuk meratakan bahagian rustifikasi itu secara menyeluruh. Koordinasi tangan dengan tenaga yang banyak dari lengan menjadikan proses ini sebagai agak “labour intensive”.

Design ini ternyata menarik minat banyak pemipa kerana bukan sahaja posisi harganya sebagai entry level tetapi juga kerana hasil rustifikasi itu yang indah dilihat dan sedap dipegang-pegang. Sea Rock boleh dibanggakan sebagai pipa rustifikasi yang paling terkenal di dunia, seiring dengan Ashton Pebble Grain. Dikatakan, design dan siri Sea Rock adalah antara yang terawal dihasilkan oleh Castello.


ii) Old Antiquari
Old Antiquari adalah pipa Castello bergred biasa / regular run yang paling sedikit dihasilkan – kerana 10% briar dan tenaga kerja diperuntukkan untuk menghasilkannya. Ia disudahi dengan proses sandblast yang walaupun tidak menggunakan kederat yabg banyak, ia masih memakan masa yang agak panjang untuk dihasilkan oleh seseorang artisan. Siri ini bermula agak lewat, tidak seawal Sea Rock dan kadar kedalaman blasting nya juga turut bertambah dari masa ke semasa – terutamanya apabila pasaran 90an mulai meminati stail blasting yang lebih dalam.

Castello menggunakan blok-blok dengan unjuran grain lurus sebaik mungkin untuk finishing ini, oleh kerana itu anda akan mendapati banyak Old Antiquari yang sangat menguji kesabaran kita. Kebiasaannya, pipa-pipa yang memiliki unjuran grain yang cantik akan menerima finishing “light tan” demi memperlihatkan grain-grain yang cantik itu, manakala yang lain menerima warna finishing yang lebih gelap.


iii) Trademark
Trademark pula adalah entry level kepada Castello-Castello berkategori “smooth finish”. Kebiasaannya pipa-pipa smooth yang tidak tersenarai untuk kategori Collection dan Castello akan digolongkan di dalam siri ini. Namun ini bukanlah bermakna siri ini adala “reject” kerana terkadang banyak pipa-pipa Trademark yang memiliki unjuran grain yang memukau. Cuma mungkin apa yang terdapat adalah sedikit “blemishes” atau “sandpit” yang tidak terlalu nyata di sekitar bowl atau shank. Atau mungkin juga unjuran grain yang baik tetapi tidak sekata – juga akan dikategorikan di dalam siri Trademark.

Kebiasaannya, pipa-pipa Trademark yang memiliki unjuran grain yang sangat baik akan disudahkan dengan tona warna “tan brown” yang terang, warna gelap untuk flame grain diikuti dengan warna merah untuk yang lainnya – bukan sebarang merah kerana ianya adalah dari Cochineal (kita akan selitkan perihal cochineal ini kemudian)!

 iv) Castello

Siri ini dinamakan “Castello” untuk sebab-sebab yang saya tidak ketahui. Tidak lama dahulu, banyak album pertama dari artis-artis yang dikeluarkan dengan “self-titled” seperti satu petanda yang ianya adalah album sulung. Jika teori Ini adalah berkaitan, mungkin it is worth mentioning yang pipa Castello siri “Castello” adalah pipa yang pertama menampilkan finishing smooth, jauh sebelum siri Trademark diperkenalkan.

Oleh kerana siri ini berada “di antara dua darjat” – entry level “Trademark” dan higher level “Collection”, anda akan menemui bermacam-macam unjuran grain di sini. Kebiasaannya, pipa-pipa dengan grain cantik tetapi tidak memiliki unjuran yang terbaik akan diklasifikasikan di siri “Castello”, seperti contohnya flame grain yang cantik tetapi agak berserakan susunannya. Ataupun straight grain yang tidak rapat. Kebiasaannya unjuran grain pada sesebuah pipa dari siri Castello Ini adalah lebih menarik berbanding siri Trademark. Atau “nicely priced great grains” – terpulang kepada bagaimana anda mahu menterjemahkannya.

(bersambung minggu hadapan)

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s