Siri Bergelumang Dengan Ira Briar : Ira Api (Flame Grain)

Tidak lama dahulu kita melihat dengan lebih dekat akan fenomena mata beburung atau lebih dikenali dengan jolokan “birdseye”. Kali ini Kita akan bergelumang dengan sejenis ira yang dinamakan “flame grain” atau ira api.

Ira api yakni flame grain adalah satu tingkatan ira yang berada di takuk sedikit bawah dari straight grain. Seperti yang dicadangkan oleh namanya, ira api memiliki bentuk unjuran ira yang kelihatan seperti liuk api yang sedang menyala – sedikit senget dan seperti terbuai dek angin. Dari situlah nama “flame grain” dikaitkan dengannya.

Unjuran ira flame grain tidak membawa kadar birdseye yang padat di bahagian bawah dan atasnya. Ataupun boleh dikatakan tidaklah sepadat birdseye yang berada di atas dan bawah unjuran straight grain. Namun taburan birdseye yang agak menjarak juga agak menarik kerana ia masih mampu memberikan ilusi 3D sepertimana unjuran birdseye yang rapat. Malah, sesetengah birdseye yang bercorak cantik akan dapat dinikmati dengan lebih lagi dek kerana jarak yang tidak terlalu “dense” dengan birdseye-birdseye lain.

Menyentuh hal itu, flame grain tidak kurang menariknya berbanding straight grain. Cuma sepertimana yang kita tahu, struktur harga pipa mengikut unjuran grain menjadikan straight grain lebih mahal dan lebih diburu oleh para kolektor. Namun pipa-pipa yang memiliki unjuran flame grain juga adalah menarik untuk dilihat. Seorang rakan perpipaan saya pernah mengatakan yang beliau lebih menyukai pipa-pipa flame grain yang baginya lebih “animated” – mungkin kerana kelihatan seperti mata api dan lapisan-lapisan grain menjadikannya seperti bergerak atau lembut pada penglihatan – berbanding pipa-pipa berunjuran straight grain yang baginya kelihatan lebih “kaku”. Saya percaya mungkin ramai antara kita yang juga bersependapat dengan beliau, menjadikan unjuran flame grain juga memiliki ramai peminatnya yang tersendiri.

Sama ada kita bersetuju atau tidak, flame grain sebenarnya adalah lebih menarik untuk ditemui pada beberapa bentuk pipa yang tertentu, terutamanya yang bersifat menirus di atas dan bawah seperti bentuk Cauldron. Bentuk yang memiliki perincian dengan sedikit “curvatures” seperti calabash juga akan menjadi lebih menarik dengan unjuran flame grain. Dan tentunya yang paling baik adalah pada pipa-pipa berbentuk blowfish, dimana unjuran flame grain akan nampak sangat “lively” seolah-olah seperti air yang mengalir turun dari badan ikan buntal ketika ia melompat keluar dari permukaan air. Satu fenomena perpipaan yang sangat mengasyikkan!

Bercakap tentang pipa dengan flame grain, terdapat beberapa jenama pipa yang memang mengabadikan grain ini di dalam siri mereka, seperti Peterson (siri Flame Grain), Kaywoodie (Flame Grain), Stanwell (Flame Grain) dan Dunhill Amber Flame. Sudah tentu flame grain dengan unjuran terbaik dan paling rapat diutamakan di dalam penghasilan pipa-pipa ini, kerana kesemuanya adalah di dalam gred tinggi – hanya di bawah Straight Grain sahaja. Malah, Dunhill Amber Flame tergolong di antara pipa yang jarang untuk dijumpai dan memiliki tiga gred (One Flame hingga Three Flames). Untuk menemui Three Flames terjual di kedai adalah hampir tidak munasabah sama sekali!

Disebalik pengkhususan dalam pengkategorian grain untuk segmentasi harga sesebuah pipa, flame grain kekal menarik untuk pemipa menjamu mata, membelek-belek unjuran mata apinya sambil menikmati blend-blend kegemaran mereka. Masih adalah sebuah nikmat dari seketul briar yang sangat menakjubkan.


pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s