Pipa Ketika Hujan

Hujan memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan seharian. Kita perlukan air hujan untuk tanaman kita, empangan kita, hutan dan ekosistem kita, malahan sesetengah kita menggunakan air hujan sebagai sumber air tembahan! Tanpa hujan, kita risau akan kemarau, pembakaran hutan dan kekurangan bekalan air di empangan-empangan.

Bagi saya, hujan adalah satu rahmat yang tidak ternilai. Di zaman persekolahan @ “hostel life” dahulu, hujan membawa perkhabaran baik; ia menandakan sebarang acara gotong-royong akan terbatal dengan sendirinya. Ia juga adalah peluang untuk berjalan romantis menumpang payung pelajar-pelajar puteri (lelaki memang tidak akan membawa payung). Juga hujan adalah indikasi terbaik untuk menikmati tidur yang lebih nyenyak, terutamanya pada tengahari yang panas.

Sekarang, sebagai pemipa, hujan tentunya satu kejadian alam yang sangat saya nantikan. Sains dan “biological clock” seorang pemipa mengatakan masa terbaik untuk menikmati pipa adalah ketika cuaca agak sejuk. Dan inilah apa yang diberikan oleh hujan kepada anda. Malah, saya secara peribadi memiliki blend-blend tertentu untuk dipack ketika hujan. Bersempena dengan cuaca di Malaysia kini yang sering dilanda hujan petang, yang walaupun terkadang agak abnormal dan menjanjikan banjir kilat, ia masih dapat memberi satu suasana perpipaan yang menarik untuk kita bincangkan.

Jadi, blend apakah pilihan anda untuk diisikan ke dalam pipa anda ketika hujan? Aromatik, English, Oriental, full virginia? Walaupun sememangnya terpulang kepada selera kita, ada baiknya kita cuba sedikit sebanyak mengupas kesesuaian cuaca dengan tindakbalas baccy. Sepertimana faktor makanan dan minuman yang berlainan disesuaikan dengan cuaca sejuk dan panas, begitu juga tembakau! Anda cuba bayangkan kesesuaian secawan coklat panas dihirup di dalam hotel anda di pergunungan Alps, dan sebotol Coke sejuk yang dinikmati di khemah Badwi di Morocco – semuanya menggambarkan nikmat-nikmat kehidupan yang bergantung kepada suhu dan cuaca bukan?

Blend aromatik, walaupun kurang “kick”nya tetapi masih mampu menjadi blend baik untuk menyambut hujan. Secara peribadi saya menyukai bauan alami seperti cedar, oak atau pine di dalam suasana sejuk. Tahun lalu, Davidoff ada mengeluarkan baccy aromatik “Limited Edition No. 3” yang menyajikan aroma dusun buah-buahan yang mungkin agak sesuai, walaupun harganya agak mahal. Pipe Dose 66 (yang datang dengan kotak besi dipenuhi dengan imej pipa) dari Kohlhase & Kopp juga adalah satu blend yang agak menarik untuk dicuba ketika hujan. Dan bagaimana pula dengan Ashton “Rainy Day”? Mungkin agak “cliche” untuk disebut di sini, tapi ia adalah blend aromatik yang baik. “Packing Ashton’s Rainy Day on a rainy day” nampak macam satu perkongsian status yang menarik dan “catchy” ya?

Blend-blend va/per atau full virginia adalah pilihan saya untuk dinikmati ketika awan menjatuhkan air. Va/per, terutamanya yang mengenengahkan dedaunan bright virginia adalah amat sesuai. Flavor yang “tangy” dan “zesty” akan membuatkan tekak dan badan sedikit panas, dimana gabungan ini akan memberikan keselesaan yang unik terutama sekali jika hujan itu lebat. Ini ditambah pula dengan sedikit perique yang “spicy” dengan not-not “undertones”, wow, bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal pula!

Blend full virginia dengan dedaunan bright juga mampu memberikan impak yang sama, namun dua kekurangan yang ketara adalah tiada “spiciness” dan perasaan peribadi saya yang selalunya mengambil sedikit serius apabila menikmati blend-blend sebegini menghilangkan suasana yang penuh kesantaian tadi. Juga timbul masalah ketidakcukupan masa untuk prepping yang baik dek kerana kebanyakan blend-blend full virginia yang saya miliki juga datang dalam bentuk flake (yang sememangnya bagus untuk pengekalan mineral oil di dalam tembakau virginia). Melainkan saya seorang pakar kaji cuaca, mustahil untuk saya prep full virginia secara optimum sebelum setiap hujan berlaku. Namun jika anda memiliki full virginia dalam potongan ribon, silakan…

Blend latakia yang berat juga adalah baik untuk dinikmati ketika hujan. Tin-tin tersohor seperti Dunhill Nightcap, DTM Old Ironsides dan Peterson Old Dublin seeloknya diletakkan di tempat-tempat yang mudah dicapai demi tujuan ini. Efek yang saya dapati yakni kenikmatan berpipa secara optimum pada waktu hujan adalah sebaik sepertimana menikmati blend-blend va/per seperti yang diterangkan tadi, cuma kehadiran perique yang “comforting” tiada dalam genggaman. Juga satu lagi masalah dengan blend latakia adalah preferensi saya untuk “bask” atau diselubungi oleh aroma kelatakia-an dari baccy tersebut, yang pastinya tidak dapat dinikmati secara penuh dek kerana disapu angin yang datang bersama hujan.

Sebenarnya, tidak kira apa pun preferensi kita pemipa, hujan adalah saat yang baik untuk kontemplasi diri terhadap pipa kita, baccy kita, perjalanan perpipaan yang telah dilalui dan arah perpipaan yang akan dituju. Bagaikan pancuran air yang membersihkan cermin kereta, bunyi hujan disertai bayu sejuk dan ditambah pemandangan pokok-pokok bergoyang dan air yang membentuk kolam di rumput halaman rumah anda, semuanya menjadi elemen ketenangan yang bersatu. Minda anda juga seolah-olah dimandikan dan dicuci dengan air hujan itu, membawa anda kepada pemikiran yang lebih kreatif dan segar.

Angin yang bertiup juga membawa sedikit tempias-tempias yang menerbangkan asap pipa anda jauh pergi, seolah-olah segala masalah harian pun turut ditiupkan keluar dari pemikiran kita. Yang tinggal, hanyalah flavor dan kenikmatan rasa, membolehkan kita untuk menghayati keindahan kehidupan dan dunia ini selagi kita masih bernyawa.



pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s