Burley “doppio zero” Bersama Missouri Pride

Darn, agak lama juga sebelum teringat betapa blend burley telah tiada dalam rotasi bulanan saya. Sedar tidak sedar, Solani Aged Burley Flake sudah pun sampai ke flake terakhirnya baru-baru ini, dan dek kerana utuhnya flake ini (ia sentiasa lembap dan berminyak dari awal tin dibuka hingga ke flake terakhir – anda boleh salute Solani untuk itu) hasrat untuk menggodek cebisan-cebisan flake lerai untuk sesi perpipaan kecemasan sebelum tin gantian dibeli adalah sangat hampa dan tak kesampaian.

Saya, sebagai seorang pemipa cuai mendapati diri tidak terpanggil untuk meng”cellar”kan Solani Aged Burley Flake sebelum ini, hanya kerana faktor keberadaannya yang sangat mudah didapati atau “readily available” di mana-mana kedai tembakau seantero Malaya. Agak “foolish” sebenarnya kerana sudah banyak kejadian dan tragedi berlaku di depan mata kita – sepertimana berlaku kepada blend-blend Robert McConnell, Mac Baren Solent Mixture dan Ashton Artisan Blend. Apabila perkara ini terjadi, tangis darahlah kita semahunya.
Paling terbaru yang menimpa dunia tembakau burley adalah tragedi Mac Baren Burley London Blend yang sudah pun dihentikan pengeluarannya. Sebuah blend Burley yang agak “rich” dan sedikit “tangy” namun begitulah hakikat kehidupan, yang baik akan pergi dan pencarian blend-blend pengganti pun akan bermula lagi. It’s a “vicious cycle” di luar sana.

Bercakap tentang Burley; jika anda mengikuti artikel-artikel lama saya semestinya ia terlabel rapi sebagai “pipesmoker’s best kept secret” atau lebih tepat lagi “the most underrated tobacco”. Ini kerana tidak banyak blend-blend Burley dikeluarkan oleh blending-blending house berbanding gugusan blend aromatik dan virginia.
Namun dunia Burley mendapat sedikit kegembiraan baru-baru ini apabila Missouri Meerschaum mengeluarkan beberapa blend tembakau mereka sendiri yang turut menampilkan sebuah blend Burley. Diblend oleh master blender Russ Oulette untuk Missouri Meerschaum, siri ini menampilkan empat jenis Blend yang menggunakan nama-nama pipa corn cob Missouri Merschaum sendiri. Selain dari blend Burley tadi yakni Missouri Pride, anda juga boleh mendapatkan Great Dane (aromatik berinspirasikan Danish blending), American Patriot (Balkan-style), dan Country Gentlemen (VA/per). Juga terdapat Independence Day, blend aromatik edisi terhad kepada 1776 unit yang datang dalam tin bulat.

Saya dapat menikmati Missouri Pride ini dengan baik walaupun ia bukanlah sebuah blend Burley potent sepertimana Edgeworth Sliced dan Solani Aged Burley Flake. Akan tetapi, dek kerana kurangnya blend yang berteraskan tembakau burley dipasaran, anything Burley is most welcomed – menarik untuk dicuba dan mungkin bersifat agak “selamat” atau “in safe waters” dek kerana persepsi dan pengharapan / anticipation dari para peminat Burley adalah lebih menjurus kepada peringkat pertengahan, dibelenggu dengan kurangnya pilihan yang ada di tangan. Jika kita mahu mengkategorikan Missouri Pride sebagai VA/Bur juga mungkin kurang tepat, kerana Burley adalah tembakau primer di dalam blend ini.

Missouri Pride ini datang dalam bentuk yang agak bercelaru – broken flake dan ready-rubbed. Flake-flake yang telah berpecah ini adalah agak kering dan pembakaran boleh menjadi panas pada bila-bila masa. Anda tentu tahu tentang karakteristik “Burley bite” dan hisapan perlahan / “slow cadence” akan menyelamatkan anda dari bite tersebut. Walaupun note “nutty” identik Burley itu hanya hadir dalam kadar yang sedikit di dalam blend ini, note-note seperti buah fig dan prune masam diolah dengan baik oleh Missouri Pride. Disepanjang sesi-sesi perpipaan saya dengannya, ia menunjukkan potensi blend Burley yang halus dan “refined” – agak lembut dengan permainan “strength” nya dan tekstur rasa keseluruhan yang baik dan memuaskan.

Missouri Pride mampu untuk menjadi blend Burley rotasi mingguan anda dan sifatnya yang sedikit “loose” dan ringan membuatnya sebuah Blend yang sesuai untuk dinikmati sambil membuat pekerjaan seharian seperti memancing atau berkayak di sepanjang sungai, di dalam bowl Missouri Meerschaum Cob yang sememangnya sesuai dengan activities-aktiviti sedemikian. Tekstur rasanya yang halus juga dapat menarik ramai “burley-newcomers” untuk mengenali variasi tembakau jenis ini dengan lebih dekat lagi.

Dek kerana keringnya broken flake ini, saya tidak akan mengesyorkan untuk prep time yang terlalu lama. Lagipun, “topping” atau flavor tambahan yang dikatakan ada bersama blend ini adalah sangat minimal, bukanlah dari jenis “syrupy” aromatik yang memerlukan kadar prepping yang cukup untuk mengurangkan kelembapan “topping” tersebut. Jadi, jika kita sememangnya mahu menjadikan blend ini sebagai blend “outdoor” yang senang dicapai, dipek di dalam pipa terus tanpa prepping ketika memancing atau berkhemah (tentunya sukar untuk prep tembakau di dalam keadaan sedemikian), ianya adalah sangat sesuai sekali.

Tentunya agak menarik untuk kita saksikan bagaimana blend ini akan bertindak-balas dengan sedikit “shelf-life” – mungkin tiga ke enam bulan lagi. Sebelum ia mencapai ke tahap itu, kita boleh “enjoy” terlebih dahulu penawaran baru Burley ini dengan pemikiran dan hati yang terbuka.



pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s