Ulasan Baccy: Solani White & Black


Walaupun tidak dipasarkan secara meluas di sini, Solani adalah antara jenama blend tembakau yang masih boleh didapati di Malaysia. Akan tetapi, mengenangkan akan kerumitan duti import tembakau, tidak semua blend di bawah Solani dibawa masuk ke pasaran kita. Namun syukurlah Blend 763 iaitu White & Black adalah antara blend yang dibawa masuk, dan ia masih sukar ditemui di kedai-kedai tembakau. Blend ini tentunya sangat diperlukan oleh kita, lantaran janji Syrian latakia yang jarang didapati kini pastinya akan meruntun jiwa-jiwa yang kacau.

Datang dengan persembahan tin leper berwarna perak dan putih, persembahannya agak kemas dan senang dilihat dari kaunter kedai-kedai yang masih membawa produk ini. Melihat sekilas pandang akan apa yang tertera di atas tin, kita hanya dimaklumkan berkenaan “genre” blend ini iaitu English, dengan campuran virginia dan latakia, dan “RR”. RR disini merujuk kepada “ready rubbed” sebagai indikasi bentuk tembakau asal flake yang sudah pun digosok menjadi ribon yang tidak sekata, sedia untuk dimasukkan ke dalam bowl pipa anda. Secara peribadi, saya memang menyukai RR berbanding “ribbon” atas sebab-sebab tertentu yang boleh kita bincangkan kemudian.

Sebaik penutup tin dibuka, bau plum masam dan sedikit pastri bakar dapat dikesan. Datangnya tembakau ini di dalam bentuk ready rubbed, broken flake, jadi kelembapan minyak mineralnya masih ada di dalam untaian tembakau ini dan mungkin sedikit prep untuk jangkamasa yang singkat sudah memadai. Namun, jika anda mahu terus packing ke dalam bowl pun tidak mengapa.

Solani White & Black mudah dinyalakan disebalik keadaannya yang sedikit lembap; walaupun ia tidak semudah blend-blend yang datang di dalam bentuk ribbon cut. Nyalaan permulaan adalah baik, asap putih berkepul dapat dihasilkan dan rasa kemanisan yang pastinya dari komposisi black cavendish mula menerjah palate anda, saling bersaing dengan “spiciness” dan “smokiness” dari Syrian latakia. Ya, anda dapat merasakan intensiti Syrian latakia yang baik di sini. “Interplay” antara kemanisan black cavendish dan “leathery” dari Syrian latakia adalah sangat primer dan menyelerakan.

Saya mendapati flavor virginianya agak lambat ke depan, tetapi ia masih dapat dikesan di belakang tabir dan memainkan peranan seperti asas / base kepada dua flavor terdahulu. Ia seperti satu “base” atau tapak terhadap “interplay” flavor dari dua komponen tembakau tadi, memastikan komposisi rasa ini tidak “hollow” dan terlalu ringan. Jalinan flavor yang indah ini kekal hingga ke hujung suku bowl.

Ketika hampir masuk ke pertengahan bowl, virginia mula memainkan peranan di depan, menggantikan nuansa black cavendish + Syrian latakia tadi yang semakin samar di belakang. Walaupun begitu, Syrian latakia tidaklah terus hilang dan masih memainkan peranan yang penting pada keseluruhan struktur rasa. Simbiosis ketiga-tiga jenis tembakau ini membantu apresiasi keseluruhan blend.

Walau bagaimanapun, saya dapati kadar nikotin pada Solani White & Black adalah agak sederhana. Di sinilah juga peranan virginia yang berkualiti tadi masih diperlukan, untuk memberikan rasa “roundness” pada profil flavor blend ini dan melepaskan “punch demi punch” di sepanjang sesi perpipaan.

Sampai di hujung bowl, adunan black cavendish dan Syrian latakia sudah pun semakin lemah dan virginia memainkan peranan akhir untuk kekal di depan hinggalah ke garisan penamat. Tiada kepahitan di hujung bowl, dan pembakaran yang berlaku juga adalah sempurna. Abu putih yang sekata dan halus mudah didapati dengan Solani White & Black, memberikan gambaran akan kualiti tembakau yang digunakan. Dari awal hingga akhir, kita dibelai dengan sesi perpipaan yang memang memuaskan dan anda tahu keinginan untuk mencapai tin perak-putih yang kemas ini agak sukar dibendung.

Adalah penting untuk kita sedari bahawa Solani White & Black ini bukanlah 100% English blend seperti yang kita sangka dan seperti yang dilabel pengeluar. Ini adalah kerana komposisi blend ini menyenaraikan penggunakan black cavendish sebagai salah satu komponen tembakaunya. Seperti yang kita sudah maklum, campuran virginia sebagai asas blend, Syrian latakia dan black cavendish sepatutnya menghasilkan satu “sun-genre” kepada English blend iaitu Scottish blend. Jika anda sangat mementingkan akan ketepatan kategori blending, mungkin Scottish blend adalah lebih sesuai untuk mengkategorikan Solani White & Black.

Namun mungkin kerana black cavendish yang dicampur itu adalah dalam kuantiti yang minimal, ditambah pula dengan keadaan sekarang di mana pengkategorian blend adalah sangat longgar jadi ia dilabel sebagai “English” sahaja oleh Solani. Jadi, jangan terkejut jika anda mendapati profil rasa blend ini bukanlah English seperti kebanyakan English blend yang anda tahu.

Akan tetapi memikirkan semula tentang nuansa flavor Syrian latakia yang bertemu dengan black cavendish di dalam satu bowl ini, ia sememangnya menghasilkan satu profil rasa yang agak menakjubkan. Mungkin inilah faktor yang melontarkan Solani White & Black balik ke label “English blend”, dimana nuansa flavor ini menenggelamkan kualiti separa-aromatik atau “over-the-top sweet tasting” yang menjadi trademark Scottish blend.

Oleh itu, bolehlah kita simpulkan disini bahawa Solani White & Black adalah English blend yang sedikit manis, dipenuhi dengan kebaikan Syrian latakia yang semakin sukar didapati, dan dapat memberikan anda keenakan “English blending” dari suatu sudut yang sedikit berlainan. Keunikan gabungan flavor yang terhasil dari adunan jitu Syrian latakia dan black cavendish bakal membawa anda ke satu dimensi perpipaan yang pastinya menarik dan berbeza.



pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s