Sekelumit Ucapan Selamat Tinggal untuk Seekor Katak

Tatkala memeriksa bekalan baccy tempohari, secara tidak sedar saya telah mengumpulkan stok Frog Morton untuk dibelek-belek. Tidak banyak pun yang tinggal. Dan apa yang ada hanyalah sisa-sisa yang tidak dapat dibeli-ganti kembali. Dan tiba-tiba saya mendapati hati menjadi sangat sayu…

Sedikit masa dahulu, sebelum McClelland mengumumkan yang mereka akan menghentikan pengeluaran blend-blend mereka, saya tidak pernah terfikir untuk mengumpulkan blend Frog Morton dengan kadar yang banyak. Ini kerana ia masih mudah untuk didapatkan pada ketika itu. Anda cuma perlu mencapai kunci kereta anda, hidupkan enjin, dan memandu ke tobakonis berdekatan dan mendapatkan sebuah nikmat blend English crossover untuk sesi pipa petang anda. Sekarang, dengan jumlah yang ada di dalam simpanan saya ini, saya merasakan yang ianya tidak cukup dan bakal kehabisan tidak lama kemudian.

Jika anda tidak familiar dengan perkataan “blend crossover”, secara ringkasnya ia adalah blend-blend yang mempunyai campuran tembakau latakia seperti sebuah blend English yang lengkap, akan tetapi ia juga memiliki kualiti blend aromatik. Kebiasaannya, ia diperisakan sedikit demi membantu pemipa junior untuk menerima blend sebegini dengan baik pada peringkat awal hobi perpipaan mereka. Ini kerana faktor tembakau latakia itu sendiri yang mungkin agak tengik, busuk atau pelik buat mereka yang pertama kali mencubanya, kebarangkalian pemipa muda untuk membenci blend English di peringkat ini adalah agak tinggi. Dan disinilah peranan blend crossover dimainkan, kerana ia adalah sebuah campuran yang masih adalah bersifat English namun lebih smooth, lebih ringan dan kebiasaannya lebih diaromatikkan, maka ia lebih senang diterima oleh pemipa pemula ataupun mereka yang baru mahu berjinak mengenali latakia.

Akan tetapi, sejauh manakah efektifnya blend Frog Morton sebagai sebuah blend crossover, membantu golongan pemipa pemula ini mengenali blend-blend latakia? Sangat membantu, kerana saya juga mengalami keadaan yang sama! Saya sendiri adalah salah seorang dari pemipa yang berjaya didekatkan dengan latakia olehnya. Bermula dengan sampel Frog Morton On the Bayou, dua bowl awal saya memberikan perasaan berkecamuk – adakah aku tengah membakar kuku atau bulu unta kering? Rasanya agak pelik, sukar untuk kita gambarkan apabila merasai latakia buat kali pertama. Apa yang jelas, Frog Morton telah berjaya memperkenalkan kita dengan elemen penting pertembakauan ini, sesuatu yang memang sepatutnya dicapai oleh blend-blend crossover.

Walaupun ribbon-ribbon gelap Frog Morton mungkin terasa sedikit kebasahan apabila ia dipek ke dalam bowl pipa, pembakaran yang baik adalah mudah untuk didapatkan. Sememangnya Frog Morton diciptakan untuk digunakan sedikit lembap, demi memberikan anda lebih aroma dan flavor. Ini adalah benar, kerana apabila sesi perpipaan mencapai 2/3 ke atas, aroma dan flavor Frog Morton akan sedikit tenggelam – berkemungkinan kerana ia sudah dikeringkan oleh haba pembakaran. Sesungguhnya memang jika sesebuah blend aromatik yang memiliki kondisi tembakau yang sebegini, akan saya prep atau keringkan sehingga paling tidak dua hingga ke tiga jam. Namun tidak buat Frog Morton, kerana saya tahu ia adalah “ready” walaupun di dalam keadaan yang sebegitu rupa.

Dan yang paling penting, blend-blend Frog Morton tidak membakar panas sepertimana kebanyakan blend-blend yang sebegini lembap (kebiasaannya adalah aromatik). Itulah yang membuatkan ramai pemipa, tidak mengira sama ada yang baru mahu berjinak-jinak dengan blend English ataupun yang sememangnya hanya menyukai blend-blend English, sangat asyik dengannya. Dengan itu tidak hairanlah jika kita terdengar orang mengatakan yang blend Frog Morton adalah blend crossover terbaik yang pernah dihasilkan.

Akan saya risaukan tentang hari-hari mendatang dimana tin-tin ini akan habis dan tidak akan dapat dicari kembali. Mungkin ia masih boleh didapati pada bootleggers di pasaran gelap kelak, dengan harga 10 kali ganda dari apa yang anda bayar sekarang. Atau mungkin setin yang tidak dibuka akan disimpan rapi oleh tobakonis-tobakonis, sebagai satu “display” atau hiasan kedai, yang akan mengundang air liur berciciran setiap kali kita melawat tobakonis-tobakonis ini.

Dan mungkin sekali-sekala kita akan terjumpa tin kosong simpanan cellar kita sendiri, untuk dikeluarkan dan dicium-cium, yang mana aromanya akan mengimbaskan semula saat riang ini – sebuah petang yang damai dengan tin Frog Morton masih penuh di tangan dan aroma coffee, mocha, dried fruit dan tengik latakia seperti rumput kering salai yang sangat menyelerakan ini bermain di nasal kita, membawa bersamanya jaminan cool-smoking yang utuh.

Oleh yang demikian, mari lah kita minum petang dan “toast” kan ucap selamat kepada seekor katak yang mewarnai dunia perpipaan kita dengan girang sepertimana girangnya seekor katak tatkala hujan, sebelum kita kehilangan siri indah ini buat selama-lamanya.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

5 thoughts on “Sekelumit Ucapan Selamat Tinggal untuk Seekor Katak

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s