Peterson Amber Spigot : Menjejak Praktikaliti & Keindahan Amber Di Dalam Dunia Perpipaan

Sebagai sebuah firma pipa tersohor dunia, Peterson tidak boleh lari dari penggunaan bahan-bahan istimewa di dalam pengeluaran pipa. Malahan, mereka mungkin adalah jenama yang paling banyak menggunakan bahan-bahan lain sebagai komponen atau aksentuasi pipa-pipa keluaran mereka. Lihat sahaja kepada siri Sherlock Holmes yang menggunakan meerschaum blok A Turki, Peterson Tawny Deluxe dengan bowl meerschaum Afrika bersama efek rim hangus, siri yang menggunakan meerschaum Afrika yang di”latticed” dan diwarnakan, juga penggunaan flock-flock perak dan emas untuk army mount dan spigot. Mereka sememangnya menyukai aksentuasi sebegini dan dengan secara sangat kreatif telah pun memikat kita pemipa untuk mendekati Peterson.

Tidak lama kemudian, kita dikejutkan dengan penemuan stem-stem amber stok lama, bersama dengan rekod pembelian amber dari tahun 30an. Penemuan ini agak mengejutkan juga sebenarnya, kerana tidak banyak spesimen-spesimen Peterson dengan stem amber wujud sekarang. Sama ada Charles Peterson sendiri yang kurang menggemari penggunaan amber atau sifat amber yang brittle menyebabkan spesimen yang masih ada adalah antara unit-unit yang terjaga rapi manakala yang lain telah patah / hancur / rosak ditelan zaman. Namun hakikatnya blok amber yang dibeli itu telah dikerjakan untuk menjadi sekumpulan stem dan kemudiannya terbiar di satu sudut kilang Peterson, sehinggalah beberapa pelawat menzahirkan minat mereka terhadap simpanan berharga ini.

Sememangnya selain dari pipa-pipa vintaj yang lengkap dengan kotak baldu keluaran awal abad ke 20, bahan amber sememangnya dilupakan oleh Peterson kerana tiada pengeluaran stem amber dengan siri yang kukuh semenjak itu. Teori asas yang paling boleh digunapakai adalah hilangnya minat masyarakat pemipa terhadap bahan indah ini semenjak perang dunia kedua hingga lah ke sekarang. Mungkin juga pada ketika itu plastik awal seperti Bakelite mula muncul dan praktikaliti amber sebagai bahan stem adalah dipersoalkan – menyebabkan stok stem ini disimpan dan dilupai hingga sekarang.

Sewaktu saya menyedari akan pengeluaran terhad Peterson Amber Spigot ini, ia sudah pun berlalu selama dua bulan dan apa yang ada di smokingpipes.com (ketika itu Peterson Amber Spigot hanya boleh didapati di sana, dek kerana Shane Ireland dan Sykes Wilford berjaya memujuk Conor Palmer untuk mengeluarkan siri khusus ini) sudah pun lama habis terjual. Diberitakan, ia semua habis terjual di dalam masa seminggu sahaja.

Mengenangkan akan kejayaan pengeluaran edisi pertama (yang mungkin bersifat percubaan itu), Peterson mengeluarkan pula Amber Spigot untuk versi yang seterusnya. Kali ini, kita difahamkan yang stok bahan amber telah pun dihabiskan jadi berkemungkinan besar ia adalah keluaran Amber Spigot yang terakhir. Peterson tidak bercadang untuk terus mencari bahan amber selain dari stok yang mereka ada ini – dan jika ingin dicari sekali pun, ia pastinya adalah agak sukar untuk menemui bahan asli yang sesuai sekarang. Jauh lebih sukar berbanding hampir seabad dahulu. Tidak dinyatakan pula berapa banyak pipa Amber Spigot yang dihasilkan, namun pada perkiraan saya mungkin di sekitar 100-200 unit sahaja, dan apa yang ada di pasaran mungkin adalah di bawah seratus unit.

Charles Peterson sendiri mengerjakan bahan stem ini, dibantu oleh orang kanannya Jimmy Malone demi mengurangkan kebarangkalian stem-stem reject yang hanya akan merugikan blok amber yang mahal. Namun seperti yang saya katakan tadi tidak banyak pipa-pipa Peterson yang terhias dengan stem amber yang dapat kita temui di pasaran estate sekarang. Jadi besar kemungkinan Charles Peterson bertindak untuk tidak mengeluarkan pipa-pipa dengan stem ini maka ia terbiar di stor mereka untuk lebih setengah abad! Oleh itu, keluaran Amber Spigot adalah siri terbaik untuk seorang peminat Peterson menemukan gandingan briar dan amber ini.

Kita boleh perhatikan juga pada keluaran stem amber ini akan beberapa features awal pembuatan stem Peterson. Banyak di antara stem-stem ini yang memiliki orifice / bukaan lubang bulat – dimana kita tahu kebanyakan pipa hari ini memiliki stem dengan bukan segiempat tepat. Orifice bulat ini bukan sahaja tanda ia telah dikerjakan pada suatu ketika dahulu, malah ia juga menandakan yang pada ketika itu pun amber adalah bahan yang sangat dihargai – pipemaker takut untuk mengambil risiko dengan membuat orifice yang lebih besar dan rumit, kerana sedikit silap langkah akan menyebabkan kerosakan pada bahagian button dan begitulah ruginya satu bahan yang sangat bernilai.

Mengenangkan yang pemipa zaman ini mungkin mahu menyimpan stem amber ini sebagai satu memoir sejarah smoking parnaphelia ataupun sebagai investment di masa hadapan (bukan setakat sebagai pipa estate yang baik, malah bahan amber asli itu juga tentunya bakal memiliki harga yang sangat baik pada suatu masa kelak), Peterson juga menyediakan sebuah lagi stem akrilik yang datang bersama pipa ini, sekiranya ia mahu digunakan. Namun walaupun stem amber itu lah yang akan digunakan, tidak ada sebab yang perlu dirisaukan kerana pemipa zaman sekarang kebanyakannya adalah well-educated, bijak dan cermat. Kita tahu bagaimana untuk menjaga dan mengendalikan bahan bernilai ini sebaiknya. Ini adalah berbeza dengan pengeluaran pertama yang tidak didatangkan dengan stem akrilik tambahan (dan ia juga dijual pada harga sedikit murah berbanding yang baru).

Di sepanjang pemerhatian saya juga, briar-briar yang digunakan untuk siri ini adalah sangat baik. Banyak yang memiliki cross-grain yang indah, dan terdapat beberapa yang tampil dengan birdseye yang memukau jiwa, walaupun tidak banyak yang memiliki unjuran straight grain (well, bukankah kebanyakan Peterson adalah begitu? – nanti kita akan kupaskan perihal ini di artikel lain). Sememangnya Peterson menggunakan briar-briar yang terpilih untuk siri ini. Namun jangan pula anda menjangkakan yang siri ini tidak didatangkan dengan briar berfinishing rustik. Memang ada briar-briar rusticated untuk Amber Spigot dan penegasan yang terhasil dari warna stem yang jingga-keemasan dengan rustik hitam adalah sangat mengasyikkan!

Pada saya, praktikal atau tidak, amber memiliki tempat yang istimewa di dalam hati seseorang pemipa. Keindahannya, mistik dan statusnya adalah sangat menggoda. Paling tidak, ia akan membuatkan anda pemipa untuk menjadi lebih berhati-hati dan bertanggungjawab apabila mengendalikannya. Dan anda gabungkan perihal ini dengan pembuatan pipa Peterson yang bersejarah dan pengalaman mereka di dalam penghasilan pipa – anda sedang melihat kepada sebuah heritage sejarah perpipaaan yang sangat bermakna.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s