Top 5 “Desert Island” Baccy di Dunia Fana 2015

Baru 10 hari berlabuh di 2016. Tirai 2015 ditutup dengan jayanya. Segala pencapaian, keluh-kesah dan anekdot-anekdot telah pun dikupas di dalam “recap” tempohari. Wajarlah kita melihat kepada 2015 sebagai titik pembelajaran yang berguna untuk menempuh hari-hari mendatang, kerana begitulah sifat pemipa budiman;.muda, tua, separuh umur, setahun jagung mahupun setengah abad, pembelajaran tidak pernah akan terhenti.

image

Sambil kita melihat kembali pada 2015 itu, semestinya banyak baccy-baccy baru dari pelbagai “genre” yang singgah di rak tobacconist-tobacconist tempatan, di mana kemudiannya dibakar di dalam bowl kita dan singgah pula di palate para pemipa. Juga bermacam-macam jenis persembahan diberikan; dari pembungkusan standard tin bulat atau bersegi empat, kotak kayu (Ilsted Own), pek plastik lipat (Peterson dan RAW) dan juga botol jar (Briarworks).

Perkara paling pokok, tentunya bermacam-macam flavor dan rasa yang telah kita kecapi. Ada yang manis, pahit, spicy dan creamy semuanya diredahi. Ada yang sudah pun menjadi baccy harian kita (“go-to” baccy) dan tidak kurang juga ada yang menghairankan kita (tin mungkin cantik namun baccy hambar dan menghampakan).

Bagi saya, itu semua adalah lumrah citra rasa pemipa. Tentunya dengan pertambahan seleksi baccy akan ada yang bersinar dan juga akan ada yang hambar. Juga, faktor citra rasa sendiri ini menyebabkan ada baccy yang anda suka tetapi dibenci oleh rakan pemipa lain. Tiada ultimatum di dalam hal ini jadi tepuk dada tanyalah selera anda sendiri.

image

Mengambil kira akan faktor itu lah, seleksi Top 5 “Desert Island” Baccy ini lahir dan semestinya penyenaraian ini adalah dari aruhan palate saya sendiri. Mungkin banyak lagi baccy-baccy yang lebih baik yang tidak tersenarai di sini. Sejajar dengan namanya, jika anda terdampar di “desert island” tentunya anda tidak membawa bersama koleksi cellar anda, bukan?

Jadi, nikmatilah sedikit penjelasan blend-blend terpilih ini secara santai, dan jika anda masih memiliki blend-blend yang tertera di bawah, saya mengesyorkan anda menyalakannya sambil membaca sebagai tanda penghargaan kita kepada daunan bangsawan pemacu kehidupan nan budiman ini.

Baccy ke-lima: PETERSON “Balkan Delight”.

Walaupun bukanlah Balkan blend “proper” dek kerana tiada daunan oriental di dalamnya, blend ini mampu memberikan anda “delight” terutamanya pada waktu petang hari dan awal malam. Adunan virginia disulami perique memberikan rasa “sweet” dan “spicy” yang baik ala Irish Oak, dan ia ditambah pula dengan latakia untuk menghasilkan suatu English blend berskala sederhana-berat yang menyelesakan dan agak santai. Sederhana rendah hentaman nikotinnya. Saat paling baik untuk menikmatinya adalah sewaktu minum petang, dipasangkan dengan teh o panas Ceylon bersama biskut lemak yang dicicah. Sememangnya “delight” walaupun tiada pembayang Balkannya!

image

Baccy ke-empat: DREW ESTATE “Gatsby Luxury Flake”.

Tahun 2015 kita dihidangkan dengan seleksi dari Drew Estate, dan walaupun “Meat Pie” lebih popular, saya agak tertarik dengan kualiti dan persembahan “Gatsby”. Sejajar dengan genre “VA/Cavendish” yang memfokuskan dua jenis tembakau ini, kehebatan keduanya dizahirkan melalui sulaman yang hebat; ketajaman “bright leaves” dari virginia di”downplay”kan oleh cavendish dan kadar kemanisan dan sedikit kemasaman cavendish juga dijinakkan oleh virginia. Hasilnya, sebuah blend yang sederhana berat dengan persembahan cavendish terbaik dan memiliki kualiti “fruity” yakni kemanisan ala buahan kering yang menyelerakan. Sangat versatil, ia sesuai di mana sahaja dan pada bila-bila masa, tetapi rekomendasi saya adalah di waktu pagi selepas bersarapan bijirin cereal bersama susu – rasa “fruity” itu akan lebih jelas.

Baccy ke-tiga: DTM “Devil’s Holiday”.

Baccy aromatik adalah seperti “sight-seeing” bagi saya; bukan lah satu adventure atau pengembaraan seperti kompleksiti VA/per atau English mahupun Scottish, tetapi anda diberitahu ia memiliki flavor berry dan itu lah yang sepatutnya anda rasa. Devil’s Holiday memberikan anda apa yang diwar-warkan olehnya – tin not berry, bau berry dan juga flavor wild berry yang hebat, sehingga mungkin anda terfikir yang ada sedikit berry kering diletakkan di dalam adunannya. Begitulah “sight-seeing”, bila ke taman burung anda menjangkakan untuk melihat pelbagai spesis mergastua berwarna-warni, bukan melihat tapir di dalamnya. Sesuai pada bila-bila masa terutamanya di majlis-majlis sosial yang membenarkan penggunaan tembakau.

image

Baccy ke-dua: DUNHILL “Elizabethan Mixture”.

Elizabethan Mixture adalah rejuvenasi blend lama yang muncul dan mencuri sedikit tumpuan peminat VA/per yang sudah sekian lama melupakannya dan berpaksikan Reiner Long Gold Flake atau Peterson Irish Oak sekarang. Walau pun tidak sebaik Long Gold Flake, Elizabethan agak “refined” di dalam kedua-dua segi (virginia dan perique) menjadikan ia sesuatu yang saya boleh terma kan sebagai “elegant smoke”. Ini semua adalah kerana faktor ketinggian kualiti virginia yang digunakan. Perique nya masih menghasilkan “spiciness” untuk Elizabethan mendapat pengesahan asas “genre” VA/per, walaupun ia bukanlah perique “powerhouse”. Juga agak versatil, sesuai di mana sahaja tetapi paling baik dinikmati ketika “high tea” atau pembuka selera di pipesmeet untuk meneutralkan dan menyediakan palate anda sebelum rutin Oriental / English “lat-bomb” anda bermula. Anggaplah Elizabethan seperti sup cendawan / minestrone sebelum steak anda sampai.

Baccy pertama: ASHTON “Artisan Blend”.

Artisan Blend, seperti pembayang dari namanya, sememangnya dihasilkan oleh artisan blender. Di sebalik untaian ribon gelap yang menggambarkan “weapon of mass destruction” yang berisikan latakia, kita dipimpin pula ke lembah “leathery” dan “creaminess” yang mengimbas rumah ban “dark-fired” dengan daunan “Shek-el Bint” bergantungan dan asap pembakaran kayu-kayu tempatan memenuhi ruang pengeringan. Campuran tembakau Turkish tentunya membantu mengundang sedikit spiciness dan mungkin Ashton tidak mahu berkongsi akan tembakau oriental mana kah yang digunakan di dalam formula yang sangat berjaya ini. Ternyata, blend ini adalah unggul di genre English dan mampu memberi anda klu akan betapa hebatnya Syrian latakia seperti yang digembar-gemburkan itu. Sesuai untuk sesi perpipaan tengahari, petang dan malam terutamanya selepas makan malam. Namun, dek kerana kesukaran untuk mendapatkannya di sini, ia adalah blend petang Ahad / “Sunday Afternoon” saya, di dalam bilik membaca berteman timbunan tin baccy, buku dan koleksi pipa, slow puff di atas sofa empuk, sambil minda berehat tanpa memikirkan masalah lain. Mungkin akan terlena diulit Syria kemudiannya.

image

Semestinya, masih banyak baccy-baccy baik di luar sana namun inilah “highlights” saya pada 2015. Kongsikan highlights anda dan nanti akan kita saksikan betapa luas dan kolektifnya apresiasi pemipa terhadap daunan bangsawan ini.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s