Anekdot Perpipaan #2 : Kau Si Jagung “Knockabout” Pipa

Rasanya majoriti masyarakat pemipa dunia memang suka membuli jagung. Sementelahan harganya murah, materialnya pun sedia ada dan mudah didapati. Err, mungkin, tak sebegitu murah di Malaysia. Kita harus akur pada kadar inflasi.

image

Pada pemipa yang memiliki briar dan juga corncob pada suatu masa yang sama, pastinya corncob akan dijadikan sebagai “tasting pipe” ; si berani mati yang menguji blend-blend terbaru pembelian sang tuan pada bila-bila masa sahaja. Terkena blend yang “ghosting”, ke tong sampah lah si jagung jawabnya. Berani tuan membuang briar kalau terjangkit ghosting? Jangan harap beb. Siap dapat “spa” lagi (salt treatment)!

Paras rupa pula, adakah si jagung sekacak rusticated briar? Atau setandingkah dengan kemanisan “shilling grain” sandblasted? Bukankah aturan kisi-kisi kelopak biji jagung ini semua sekata? Hmm…tak ramai yang berpendapat begitu. Sekali imbas ya, memang menarik tetapi jagung adalah jagung, dan masih jagung walau bagaimanapun plot kelopak nya.

Boleh jadi vintaj ke tidak? Untuk sentimentalisma sendiri-sendiri, mungkin boleh. Selain itu, tidak kedengaran pulak ada jagung dijual secara “estate”…

Secara peribadi, saya suka jagung di dalam situasi-situasi tertentu. Dia adalah sesuatu yang tidak akan meletakkan anda dalam kondisi pening kepala untuk berfikir panjang. Si knockabout. Bawak pergi memancing, turun sawah, jungle trecking etc. Tiada masalah.

Ritual berpipa dalam penyediaan baccy yang melibatkan prepping, pembersihan briar dan segalanya sememangnya sangat mengujakan. Namun, hidup di abad ke-21 ini segalanya pantas. Dan ada ketikanya, kepantasan itu diperlukan dan si jagung adalah jawapan yang terbaik.

Rim kuning bersih dah legam terbakar – ikut pesan The Beatles. Badan dia rasa panaslah – ikut pesan McCartney & co. Bercakap tentang liberasi minda, dan mungkin sedikit kesedihan di situ, Paul cakap “Let It Be”…

Atas jasa itu, dia mungkin perlukan sedikit perhatian. Jadi kekadang dia disolek kan. Dibersihkan. Dikeringkan. Sedikit personalisasi dan dia kelihatan menarik juga…

Bila sudah kelihatan sedikit menarik, dia mampu mengambil sedikit rotasi briar-briar terbaik kita, tanpa kita sedari.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s