Castello : Pipa Berstatus Kultus.

Rata-rata pemipa sangat familiar dengan status Dunhill sebagai jenama pipa yang unggul dan penuh sejarah. Begitulah keupayaan strategi pemasaran dalam memainkan peranan dan status produk mereka. Namun, terdapat beberapa jenama yang beroperasi di luar strategi ini dan masih diminati ramai. Tanpa strategi pemasaran berskala besar, status kultus (cult) tentunya terbina dari kesedaran konsumer akan kualiti produk, dan disinilah Castello menempa namanya…

image

Merupakan antara jenama tertua Italy, Castello adalah satu nama besar dalam industri pipa. Selain Dunhill, Castello adalah jenama yang mampu memberikan konsep pelaburan ke dalam hasil kreasi mereka : harga pipa estate Castello mampu mencapai penaksiran yang tinggi dan sangat collectible. Namun begitu sebenarnya Castello bukanlah artisan; ianya adalah satu manufacturing unit yang memiliki 6-8 orang pipemakers yang rata-rata sudah berkhidmat lebih 30 tahun dengan pengasasnya Carlo Scotti. Antara nama pipemaker besar yang bermula sebagai pipemaker Castello adalah Luigi Radice dan Ascorti. Sejak pemergian Scotti, menantunya Franco Coppo (Kino) telah mengambil alih perniagaan dan meneruskan tradisi pipa Castello hingga ke hari ini.

Jika dilihat, kejayaan Castello sebagai jenama pipa terkenal bukanlah mudah. Carlo Scotti memulakan jenama ini sejak 1947 dan dari dahulu lagi telah menekankan penggunaan briar yang dirawat secara alami, air dry, dimana hanya briar yang sudah di air dry selama lebih 8 tahun sahaja digunakan. Ini memastikan briar tersebut benar-benar kering dan sesuai untuk dijadikan pipa. Selain itu, Castello juga berbelanja besar dalam mendapatkan bahan briar yang terbaik. Ini diakui oleh ramai pipemaker artisan Italy, di mana bagi mereka Castello selalunya mampu mendapatkan briar yang terbaik.

Gabungan tenaga mahir pipemakers Castello dan penggunaan briar yang terbaik dan matang adalah formula kejayaan jenama ini. Kebanyakan pemipa yang menggunakan Castello pastinya mengagung-agungkan smoking qualities yang mampu diberikan. Saya sendiri akui bahawa smoking qualities ini, di mana saya sendiri memiliki tiga buah pipa dari Castello, adalah benar dan kesemua pipa Castello saya mampu memberikan kepuasan berpipa yang maksimum. Walaupun begitu, saya tidak menolak “feel good factor” di mana pengaruh harga dan status Castello sedikit sebanyak memberi impak yang baik apabila kita menyalakan baccy di dalam bowl sesuatu Castello.

image

Dari segi harga, pipa Castello boleh dikatakan berada di kelas atas, sama seperti Dunhill. Bermula dari entry-level Sea Rock di sekitar RM1700 hingga lah ke Flame Series yang mampu meraih lima angka, Castello adalah jenama yang agak mahal. Namun beberapa kolektor tersohor berspekulasi tentang market pipa estate Castello, di mana dengan pengeluaran setahun yang sedikit (4000 buah) berbanding Dunhill yang memiliki 30 pipemakers dan pengeluaran yang lebih tinggi jumlahnya, harga yang mampu diraih adalah sangat baik.

Perlu ditekankan yang Castello juga mempelopori dasar “open airflow” di mana rata-rata pipa Castello memiliki air flow yang lebih terbuka. Sudah tentu konsep ini digemari sesetengah pemipa dan mungkin sebahagian pemipa pula lebih menyukai air flow yang lebih kecil. Apa pun open air flow ini membantu dalam pembakaran yang lebih konsisten dan mudah bagi pemipa pemula untuk memastikan amber bara kekal lebih lama.

Ketika kolektor-kolektor The White Spot mendambakan rarities mereka seperti Dunhill ODA, Red Bark, Dead Root dan Magnum, Castello juga memiliki beberapa keluaran yang sering dicari-cari seperti Epoca dengan ukiran berbentuk cairan wax mengalir, Castello “Flame” dengan ukiran nyalaan api, “L.O.B” – legendary old briar: di mana koleksi briar-briar unsmoked Castello dari tahun 60-70an dibeli semula oleh Carlo Scotti dan dijual kembali dengan tambahan nomenclature itu (bayangkan kebaikan briar-briar pada ketika itu, di mana pipemakers masih memiliki banyak pilihan untuk betul-betul menggunakan hanya briar yang terbaik) dan “Perla Nera” dengan finishing saduran hitam yang berlapis-lapis. Semua ini menambahkan lagi tahap keseronokan pengkoleksian pipa Castello.

image

Oleh itu tidak hairanlah apabila kita melihat harga yang diletakkan pada sesebuah pipa Castello adalah agak tinggi. Status kultus ini, disertai dengan kualiti briar yang terbaik dan hasil seni artisan-artisan yang sangat berpengalaman, menjadikan pipa keluaran Castello sebagai satu objek occult yang menjadi dambaan dan pujaan peminatnya di serata dunia.

“Among smokers, the Castello pipe is a true cult object which is often purchased for the simple pleasure of owning one, or for a collection.” (Anna Grandori, Organization and Economic Behavior, 2001, 320)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s