Peterson Meerschaum Experience : Explorasi yang Mengujakan

Sebetulnya saya agak skeptikal untuk memberikan konsiderasi kepada meerschaum-meerschaum keluaran luar Turki. Apalah yang pengeluar pipa briar ini tahu mengenai meerschaum? Mampukah pipemakers-pipemakers mereka menggerudi meerschaum sebaik mungkin? Bagaimana meerschaum boleh survive dengan kedinginan bayu Irish highlands yang bersuhu rendah itu?

image

Di sebalik kesangsian yang bersarang, Peterson sebenarnya mengeluarkan siri Sherlock Holmes meerschaum ini sebagai siri “top grade” yang memberi komplimen terhadap koleksi yang sememangnya popular. Siri ini dilengkapi dengan kemasan perak / silver band yang ditatah hallmark (pure silver, bukan nickel seperti kebanyakan band-band pipe Peterson), dan turut menampilkan P-Lip stem yang sememangnya unik dari Peterson. Cuma sayangnya mereka tidak mengeluarkan “system pipe” dengan versi meerschaum ini, tetapi mungkin mereka mempunyai alasan yang tersendiri.

Pengeluaran Peterson Sherlock Holmes meerschaum ini boleh dibahagikan kepada tiga jenis:
1) meerschaum Afrika yang berwarna kelabu-kuning dan rim hitam / efek hangus.
2) meerschaum Afrika yang ditatah corak “lattice” dan diwarnakan (samada hijau, hitam, merah, coklat etc).
3) meerschaum Turkish blok gred A yang berwarna sangat putih & tidak berukir.

Pengeluaran meerschaum kumpulan (1) sudah tidak ada lagi, dipercayai inilah keluaran asal Peterson Sherlock Holmes meerschaum, dan secara amnya kepupusan meerschaum Africa membuatkan produksinya turut terhenti. Begitu juga dengan meerschaum kumpulan (2), walaupun ia masih boleh didapati dengan harga USD 200 di beberapa tempat. Kumpulan meerschaum (3) adalah blok meerschaum meerschaum terbaik Turkish, jadi harganya berkisar di sekitar USD400.

Kekeliruan terjadi kerana meerschaum Afrika kumpulan (2) adalah berukir & berwarna, bagaimana harganya hampir setengah lebih murah dari meerschaum kumpulan (3) yang tidak berukir dan diwarnakan? Perlu kita sedar, meerschaum kumpulan (3) ini adalah blok meerschaum kelas A dari Turki, di mana ianya dijumpai jauh lebih dalam di dalam lombong meerschaum, sekaligus bloknya lebih lembut, putih yang sangat “pure” dan memiliki kadar absorbensi yang tinggi. Blok-blok meerschaum yang digali di bahagian lombong yang atas, memiliki ciri-ciri meerschaum Afrika dimana warnanya seakan kekelabuan dan agak keras berbanding meerschaum yang lebih jauh di dalam lombong.

image

Peterson Sherlock Holmes meerschaum versi blok gred A Turki inilah yang dikatakan sangat bermutu tinggi dan berbaloi dengan harga nya. Blok-blok meerschaum Turki kelas A yang digali dari bahagian lombong paling dalam ini agak sukar didapati walaupun untuk pipemakers Turki sendiri, justeru itu ianya jarang diukir kerana warna putih yang dimilikinya adalah yang terbaik. Blok meerschaum yang terbaik sekarang umpama batuan permata; saiz yang besar adalah sukar ditemukan dan mahal harganya. Umumnya saiz-saiz sebegini tidak kerap didapati, maka hal ini turut mempengaruhi kadar penghasilan Peterson meerschaum siri Sherlock Holmes ini yang boleh dikatakan “jarang-jarang kelihatan”.

Oleh kerana kerajaan Turki telah mengharamkan export blok meerschaum mentah nya keluar dari negara, Peterson terpaksa mengupah pipemakers Turkish untuk membentuk bowl Sherlock Holmes mengikut modelnya dan setelah itu barulah ia dibawa masuk ke Ireland untuk kemasan perak dan finishing produk. Walaupun tiada data tentang pihak mana kah yang membentuk bowl ini, namun ternyata ia dibentuk oleh artisan yang sangat mahir tentang bentuk dan “plumbing” atau engineering pipa. Ini nyata berbeza dengan Peterson Sherlock Holmes yang menggunakan meerschaum Afrika, di mana tiada sekatan untuk blok-blok dibeli terus dan dihantar ke kilang di Laxey, Isle of Man.

Kawalan produksi dan kualiti yang ketat pula menyaksikan pipa Peterson Sherlock Holmes “Baker Street” versi meerschaum Turki ini mempamerkan pipe engineering yang terbaik saya pernah lihat. Lubang bowl ke shank yang betul-betul terletak di tengah-tengah, diameter open draw untuk draft yang sekata, dan boring shank yang licin dan tepat membuatkan sesi perpipaan dengan pipe ini sangat riang dan enjoyable. Setakat ini sudah 50 bowl lebih sesi perpipaan saya dengannya dan tiada satu pun gurgles atau basah! Ini adalah suatu rekod yang sangat baik, di mana pipa terbaik saya pun tidak mampu memberikan konsistensi kualiti yang sebegini baik (saya akui walaupun tiada gurgling, Castello Sea Rock bulldog “Legendary Old Briar” saya masih mempamirkan sedikit tanda basah ketika pipa dicuci: tidak kerap tetapi secara rambangnya mungkin sekali setiap 10 kali perpipaan). Jadi tanpa ragu Peterson Sherlock Holmes meerschaum version ini adalah pipa yang mempamirkan pipe engineering atau secara kasarnya “plumbing” yang terbaik saya pernah lihat.

image

Satu masalah yang akan anda hadapi ketika menggunakan meerschaum blok kelas A Turki ini adalah ianya sangat sensitif dan lembut. Sedikit kekasaran akan mampu mencalarkan pipa anda. Namun, kenikmatan merasai flavor tembakau yang optimum tanpa gangguan faktor lain sudah memadai untuk anda memberi lebih perhatian atau extra caution ketika berpipa dengannya. Saya secara peribadi sudah merasa pipa-pipa meerschaum keluaran Turki seperti Altinok, SMS, Cantekin dan beberapa “no names” namun tiada yang mampu menandingi kualiti meerschaum Peterson ini. Walau bagaimanapun perbandingan dengan meerschaum gred A dari master carver Turki seperti Fikri Baki, Yanik dan lain-lain masih dinantikan. Beberapa kolektor dari luar juga mengakui yang Peterson meerschaum dari siri ini mampu mengatasi kejuruteraan pipa kelas A dari pipemaker-pipemaker tersohor Turki.

Datang dengan stem P-Lip yang sememangnya unik, peminat stem fishtail akan sedikit hampa kerana tiada variasi itu dibuat untuk siri ini. Saya agak beruntung juga kerana dari silver hallmark pipa ini menunjukkan ia dibuat pada 1992, jadi boleh dikatakan pipa ini sudah agak matang untuk digunakan. Cuma kerana ia terbiar agak lama di kedai, stem vulcanite nya sudah sedikit teroksidasi, namun itu bukanlah suatu masalah yang besar.

Penggunaan silver band adalah suatu perkara yang menambahkan “appeal” kepada keseluruhan persembahan pipa ini. Ia ternyata memberi penampilan yang elegant, terutama ketika mata kita menyorot dari stem yang gelap,dikontras oleh silver band yang ditatah hallmark dan logo Sherlock Holmes. Selepas itu warna putih yang dalam dan mulus menandakan permulaan shank bersegi bulldog meerschaum itu menjemput mata kita,seolah-olah antitesis kepada kontras yang baru berlaku.

Sebagai seorang peminat pipa berbentuk bulldog, saya akui Peterson tidak mampu menzahirkan bulldog yang mampu mencairkan jiwa saya – bahagian bawah bowlnya selalu bersaiz agak besar dan kurang proportionate dengan keseluruhan bentuk. Boleh saya katakan bahagian bawah bowlnya tidak “flush” dengan eksekusi yang agak kasar. Namun, terima kasih kepada dasar luar Turki yang mengharamkan eksport blok meerschaum secara mentah, pipa bulldog ini diukir dan diengineered oleh pipemaker Turki yang dikontrak oleh Peterson. Oleh itu, bukan sekadar saya dapat menikmati pipa bulldog yang, walaupun mengikut standard bentuk bulldog Peterson, tetapi sedikit “flamboyant” dan tidak terlalu kaku. Yang penting, bahagian bawah bowlnya agak “flush” dan ini memberikan impak fizikal yang menarik.

image

Saya menantikan waktu bila pengwarnaan pipa meerschaum ini akan lengkap namun saya tahu ia akan mengambil masa yang agak panjang. Secara ikhlas, terasa agak sayang untuk menghisap pipa ini kerana warna putihnya akan diselamuti “stain” dari baccy akan tetapi bukankah pipa dicipta untuk dinikmati, maka saya gagahi juga. Penjagaan yang rapi saya tentukan apabila menggunakan pipa ini kerana seperti yang kita maklum meerschaum adalah material yang lembut dan mudah pecah.

Telah kita bincangkan sebelum ini bahawa meerschaum adalah bahan terkawal dan blok bergred A adalah sukar untuk didapati walaupun di Turki, jadi jika anda berpeluang menemuinya bolehlah berkira-kira untuk melamar. Juga diingatkan faktor limitasi mineral, pengeluarannya yang tidak menentu dan lambakan meerschaum tiruan dan kualiti rendah yang menandakan betapa sukarnya untuk mendapatkan yang asli dan terbaik.

Gabungan ketulusan warna putih, kejuruteraan pipa yang sangat baik dan didatangkan dengan bentuk yang anda hajati, bagi saya umpama bulan jatuh ke riba.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s