Pipa “rusticated” : Curahan Kreativiti & Tenaga Pipemakers

Suatu ketika dulu, rusticated adalah finishing yang menjadi pilihan pipemakers apabila briar yang dibeli memiliki ketidaksempurnaan seperti sandpits, fissures dan lain-lain. Pendek kata, briar yang sepatutnya direject kerana masalah luaran masih mampu dijadikan pipa kerana secara keseluruhannya briar itu masih baik.

image

Apabila blok briar memiliki grain atau birdseye yang baik, sudah tentu finishing smooth akan menjadi pilihan utama. Begitu juga jika pola ring grain atau spider grain yang baik dapat dibaca oleh pipemakers, dimana finishing sandblasted pula yang akan menjadi pilihan. Kemahiran membaca pola dan ira grain ini sendiri adalah satu skill yang berharga pada pipemakers, jadi peluang mengoptimumkan karya mereka pastilah akan digunakan sebaik mungkin.

Lantaran itu, harga pipa rusticated adalah jauh lebih rendah berbanding pipa smooth dan sandblasted. Pemipa-pemipa yang tidak mahu berbelanja besar pada pembelian pipa mendapat manfaat yang baik dari situasi ini kerana briar tersebut masih mampu memberikan kualiti perpipaan yang baik setanding pipa smooth dan sandblasted. Ini adalah benar dan mencerminkan keadaan semasa hingga ke hari ini, walaupun tujuan dan teknologi / kemahiran rusticated pipemakers telah pun berkembang jauh.

Oleh yang demikian, terkadang pipa rusticated dipandang sebelah mata oleh para kolektor. Ini adalah suatu fenomena yang salah; dogmatisme yang agak besar di dalam dunia perpipaan. Adalah agak mendukacitakan kerana banyak pipa-pipa yang baik adalah di dalam finishing ini. Tambahan pula, sesetengah briar yang perfect pun dijadikan rusticated dan kadangkala harganya menyamai pipa-pipa sandblast.

Kadangkala pembuatan pipa rusticated sebenarnya memerlukan skill yang lebih tinggi dan memakan masa yang lebih lama untuk disiapkan, sebagai contoh pipa-pipa siri Sea Rock dari Castello dan Pebble Grain dari Ashton, dimana kemahiran yang tinggi diperlukan untuk menghasilkan rustication itu. Sejajar dengan namanya, Sea Rock mengenengahkan rustication yang hampir menyerupai tekstur batu berkarang di pelabuhan dan dermaga tepian laut. Nampak kasar tetapi sebenarnya sangat lembut di sentuhan tangan kita. Ashton Pebble Grain pula memberikan impak rustification ala batuan kerikil di jalanan, yang semestinya menarik dan terkenal di kalangan peminat-peminat pipa British.

image

Penggunaan alatan yang istimewa dan unik juga memainkan peranan di dalam penghasilan finishing rusticated ini, dimana contohnya penghasilan pipa Sea Rock dari Castello menggunakan sejenis tool seperti garfu yang ditekan dan diukir pada briar dengan kuat oleh pipemaker. Finishing paint untuk Sea Rock ini juga agak rumit, dimana warna merah disapu pada permukaan yang tinggi dan warna hitam untuk permukaan rendah dan overcoat untuk finishing nya. Hasilnya adalah warna merah kehitaman dengan color zoning yang sangat memukau!

Rusticated finishing ini tidak semestinya sangat dalam dan craggy. Sedikit sentuhan ukiran tangan (seperti siri “Fertility” dari Amorelli yang menampilkan ukiran berkonsep daun barley) sehinggalah kreativiti dan imaginasi tinggi yang dizahirkan dengan pipa-pipa finishing lattice dari Konstantin Shekita yang juga tergolong antara produk-produk rusticated yang menonjol dan masterpiece.

Dari segi kenikmatan sentuhan, pipa rusticated juga mampu untuk memberikan tekstur menarik pada jari jemari dan genggaman anda. Ini adalah benar terutamanya ketika briar di dalam keadaan suam-suam panas. Efeknya memang sangat mengujakan. Juga harus diselitkan di sini adalah “carburetor effect” yakni pembebasan haba yang lebih efisien pada permukaan tidak rata. Tinggi rendah tekstur rusticated ini, walaupun hanya secara teori, saya rasakan sedikit sebanyak membantu heat transfer yang baik oleh briar.

image

Hasil kreativiti berkarya oleh pipemakers telah memjadikan sesetengah pipa rusticated sebagai finishing yang exceptional, dan layak untuk mendapat perhatian dan respect setanding (malahan mungkin lebih) dari pipa-pipa smooth dan sandblasted. Oleh itu, jangan bazirkan usia anda dengan prejudisma yang tidak berasas terhadap pipa rusticated. Mungkin jenis inilah yang akan menjadi pipa kesayangan anda pada suatu hari nanti.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s