Pipa, Baccy & Koktel-ology

Aktiviti berpipa selalunya dilakukan beserta dengan minuman di masa-masa yang santai. Minuman-minuman ini bukan sahaja untuk membasahkan tekak pemipa semata, namun ia juga mampu untuk mengkomplimen rasa sesuatu baccy dan meningkatkan kualiti sesi perpipaan.

image

Dari aspek sosio-kultural kita, berpipa adalah suatu hobi yang relaks dan pengambilan minuman bersama pipa adalah kelaziman. Samada duduk berpipa berseorangan di beranda rumah, menghadiri pipesmeet atau di kelab-kelab, minuman adalah salah satu element santai yang penting.

Cuma persoalannya sekarang, jarang sekali kita faktorkan yang minuman-minuman ini mampu melonjakkan kepuasan berpipa kita ke tahap yang lebih optimum. Kita selalu mengharapkan baccy dan pipa tetapi banyak element lain yang turut memainkan peranan.

Oleh itu, marilah kita lihat beberapa contoh minuman dan kesesuaiannya dengan baccy, berdasarkan pengalaman dan ujikaji saya:

image

Sparkling White Grape adalah sesuai dengan blend-blend Cyprian Latakia yang agak berat, antaranya Dunhill Night Cap & Durbar, Peterson Old Dublin, SG 1793 Flake, DTM Old Ironsides dan yang sewaktu dengannya. Blend-blend sebegini, walaupun agak kaya dengan “earthiness” latakianya, terkadang agak berat pada palate kita. Do sinilah saya suka bagaimana efek kemasaman dan kemanisan dari white grape tadi untuk membersihkan palate kita dan semacam memberi sedikit “break” seketika.

Bagi blend-blend berteraskan latakia jenis sederhana kuat seperti Rattray’s Red Rapparee, Dunhill My Mixture 965 & Aperitif, Peterson Balkan Blend dan NYPC Hell’s Kitchen, ice lemon tea adalah companion yang terbaik. Komponen blend-blend sebegini yang tidak memiliki burley dan penggunaan virginianya yang agak sparing, seakan menyediakan lidah kita kepada minuman jenis teh masam. Sisipkan ice lemon tea itu ke lidah dan anda akan merasakan rasa lemon nya seperti tenggelam sedikit, dan rasa sebenar teh yang digunakan itu akan naik di palate anda. Jika teh yang digunakan adalah dari jenis yang berkualiti, rasa tadi adalah sangat nikmat dan beraroma.

Teh tarik adalah amat universal, bertindak dengan baik sekali dengan blend-blend samada aromatik, full virginia, full burley, va/per, va/bur, Balkan, English mahupun Scottish. Malah, lebih full bodied sesuatu blend itu, lebih baik, seperti contoh Peterson University Flake dan Perfect Plug, SG Full Virginia Flake dan RMC Red Virginia . Rasa teh dan susu secara tidak langsung membuang kepahitan aftertaste sesetengah blend jadi tidak hairanlah teh tarik amat digemari oleh pemipa selain kopi.

Bercakap tentang teh ini, sebenarnya banyak jenis teh yang bertindak balas secara berlainan terhadap sesetengah baccy. Oleh kerana itu, kita akan kupas peranan teh mengikut jenis di dalam artikel yang khusus.

image

Kopi memang antara salah satu pilihan yang popular. Kebiasaannya, saya akan mengiringi baccy jenis burley seperti Solani Aged Burley Flake atau MacBaren London Burley Blend dengan kopi ditambah susu. Ia semacam membawa sedikit “buttery” taste ke dalam rasa baccy-baccy burley sebegini. Kalau kopi ‘O’ pula, ianya sangat sesuai dengan blend-blend aromatik yang manis seperti Peterson Sweet Killarney, Winslow Harlekin, Devil’s Holiday atau Mac Baren Cube Gold kerana sedikit hirupan mampu memberi efek “refresh” kepada palate kita yang agak lali dengan casing aromatik-aromatik tersebut.

Kopi juga mempunyai banyak jenis dan mungkin sedikit masa nanti kita mampu mengupas kepelbagaian jenis kopi ini dan tindakbalasnya terhadap baccy.

Milo pula adalah minuman penuh semangat yang agak disukai ramai di Malaysia. Adunan cokelatnya yang pekat dan penuh perisa itu agak menyelerakan jika disertai dengan beberapa blend va/per seperti Rattray’s Old Gowrie, Dunhill Elizabethan Mixture, Peterson Irish Oak dan Reiner Long Gold Flake (Blend 71). Mungkin tindakbalas antara perique dengan koko dan malt yang menjadikan ianya sedap di lidah dan palate, ditambah dengan “umphh” virginia yang dijelaskan lagi dengan taste koko dari Milo tersebut.

image

Antara yang saya selalu elakkan adalah minuman bergas seperti Coke atau Pepsi contohnya, kerana ia mengundang sedikit perit lidah dalam hirupan pertama, namun mungkin bila gasnya kurang, ia mampu juga memberikan sedikit impak kepada baccy.

Sekarang kita sudah pun mengerti yang sesuatu seringkas secawan minuman itu mampu mengubah suasana perpipaan kita menjadi lebih baik dan nikmat. Jadi, ber-eksperimenlah dengan minuman-minuman kegemaran anda, buat nota ringkas tentang tindakbalasnya terhadap baccy-baccy yang berlainan. Tidak rugi anda belajar sekarang dan mengambil sedikit masa untuk memahami palate kita sendiri.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s