Pipa Sebelum Lena

Salah satu tabiat yang sering dilakukan oleh para perokok adalah merokok batang yang terakhir untuk hari itu, sebelum masuk beradu. Kononnya dikatakan dapat memberikan tidur yang nyaman, atau sedikit “high” sebelum tangkap lentok, ianya pasti tidak dilepaskan.

image

Dari situ ke dunia perpipaan, sedapur sebelum beradu ni menjadi suatu kebiasaan bagi saya. Sepanjang proses adalah suatu ritualnya yang tersendiri: dari berdiri dekat 10 minit memilih pipa di bilik stor, 15 minit memilih baccy, packing & charring lights dan seterusnya ia berlangsung.

Tiada sains yang mengaitkan nikotin dan tidur, selain dari efek nikotin yang merupakan perangsang / stimulant jika digunakan secara sedikit. Bagi saya, ianya lebih kepada faktor meditasi yang terhasil dari ritual yang dilakukan tadi yang disudahi dengan sisipan perlahan, hembusan asap malas dan suhu suam-suam bowl yang menyelesakan telapak tangan di kala kesejukan malam semakin mencengkam.

Memang terdapat beberapa baccy yang mungkin boleh disarankan untuk acara penutup hari ini, seperti Dunhill Nightcap, Esoterica And So To Bed dan beberapa lagi blend yang memiliki kadar nikotin di peringkat pertengahan, namun banyak baccy lain juga boleh dipilih. Malah, bagi saya inilah masa baccy-baccy aromatic lama di-revisited.

Menikmati flavor baccy yang dipilih sambil memerhatikan asap itu bergerak perlahan membentuk seribu macam formasi adalah sangat menenangkan, seolah-olah seribu masalah harian yang melanda kita ikut sama luput di dalam asap yang semakin nipis itu.

Jadi, jika anda tanya saya, ianya lebih kepada permainan minda kita sendiri sebagai pemipa. Ianya jauh lebih baik dari sebiji pil depressant dan ketenangan yang diraih tadi mampu membuatkan kita tidur nyenyak hingga ke esok harinya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s