Ulasan Baccy : Drucquer & Sons Levant Mixture

“Levant” memberikan satu unjuran geografi yang sangat menarik. The Levant adalah sebuah wilayah besar yang bersejarah, yang merangkumi negara-negara Mediterranean utara seperti Greece dan gugusan kepulauannya, Cyprus dan Turkey hinggalah ke separuh semenanjung Arab seperti Syria, Iran, Lebanon, Jordan, Israel dan Palestin. Levant Mixture pula merujuk kepada blend tobacco house Drucquer & Sons yang paling terkenal dan ramai peminatnya. 

Jika kita “rewind” ke sedikit masa dahulu, Levant Mixture adalah sebuah mixture yang agak popular. Malah, blend ini juga menerima beberapa tribut, cuba dijelmakan semula oleh beberapa blending house lain dan yang masih ada di pasaran sekarang adalah Rainer Levant keluaran Seattle Pipe Club. Hanya blend-blend yang tersohor sahaja yang akan diemulasikan oleh blending-blending house lain dan ia memberikan indikasi akan kebaikan blending Levant Mixture itu sendiri.

Jika dilihat pada dokumen resepi Drucquer terdahulu, Syrian latakia adalah satu komponen asal Levant Mixture akan tetapi dengan tahap keberadaan Syrian latakia yang semakin kritikal sekarang, penggantiannya dengan Cyprian adalah dijangka. Asas blend adalah terbina dari bright dan red virginia yang dapat dilihat jelas di dalam tin. Penggunaan Izmir di dalam blend ini mengklasifikasikannya sebagai sebuah Balkan powerhouse, yang saya rasakan agak signifikan juga memandangkan bauan sweet hickory yang dapat dihidu dari nota tin tentunya datang dari daun oriental yang hebat ini.

Nota nyata yang terbit sebaik sahaja tin Levant Mixture dibuka adalah BBQ yang smoky, sedikit hickory yang manis, jerk meat, campfire smells yang agak leathery, bibit-bibit pisang salai yang memiliki nota kemasaman dan grassy yang jelas datang dari red dan bright virginia. Levant Mixture datang dengan ribbon cut, yang memiliki kelembapan yang sangat minimum anda tidak perlu untuk prepping tembakau ini sebelum mengepeknya ke dalam bowl pipa anda. Dan ribbonnya juga agak springy apabila dipek. Pembakaran juga mudah dilakukan.

Cyprian latakia adalah infantri yang berada di hadapan, sebaik sahaja pembakaran lengkap dan ember terhasil. Flavor leathery yang agak jelas terhasil di sini, agak bold dan “captivating”. Nota “campfire” yang bersulam “creaminess” dan “tangy” dari virginia menambahkan lagi untaian warna-warni flavor dari Levant Mixture. Aroma latakia adalah “at its fullest” setanding Dunhill Nightcap disini, akan tetapi faktor “creaminess” tadi memberikan saya pembayang Dunhill 965 dan sedikit memento virginia aruhan McClelland yang selalu mewarnai siri Christmas Cheer mereka. Malah, saya dapat menghidu sedikit “ketchup smell” menerusi retrohale. Ini semestinya adalah perkara yang sangat baik buat peminat blend-blend berunsurkan English yang padat dengan aksi virginia.

Dengan penguasaan kedua flavor ini, adalah sukar untuk saya mencari nota-nota balkan atau oriental di dalamnya. Mungkin anda akan dapat menjumpai kompleksiti yang lebih baik dengan Inns of Court atau The Devil’s Own, dan biarkan sahaja Levant Mixture melanda palate anda secara “full throttle” dengan jalinan latakia dan virginia. Sedikit spiciness yang melanda palate juga adalah satu “welcoming addition” pada Levant. Peliknya, perique tidak pula tersenarai di dalam komponen tembakau Levant. Jadi, komponen apakah yang memberikan penataan pedas tersebut? Virginia yang terlalu “tangy”? Ia adalah satu persoalan yang masih saya tidak dapat jawapannya.

Secara teknikalnya ia memiliki ciri-ciri seperti Nightcap – mungkin agak “mellow” tetapi penataan flavor sedikit sebanyak menjurus ke arah blend berkenaan. Akan tetapi pada saya creaminess dari Levant Mixture adalah jauh lebih jelas, dan tidak salah rasanya apabila saya lebih mudah melabelkan Levant Mixture sebagai “a creamier version of Nightcap”. Dos nikotin yang diterapkan oleh Levant mixture juga adalah agak baik – anda akan dapat merasakannya namun ia tidaklah sekuat Nightcap.

Bercakap tentang soal perbandingan Levant Mixture atau mana-mana latakia-laden blend terhadap Nightcap, ia mungkin adalah suatu perbandingan yang mudah, kerana keberadaan Nightcap adalah agak stabil dan popularitinya memungkinkan kebanyakan pemipa pernah mencubanya walau sebowl, dan mudah untuk faham jika ia digunakan sebagai blend perbandingan. Akan tetapi, saya berpendapat yang perbandingan lebih baik adalah terhadap Rainier Levant dari Seattle Pipe Club, satu atribusi dari Joe Lankford terhadap blend asal Levant Mixture dari Drucquer itu.

Secara amnya, boleh dikatakan yang G.L. Please berjaya mengemulasikan semula Levant Mixture dengan sangat baik, walaupun tanpa komponen penting iaitu Syrian latakia. Pada kebanyakan kita yang tidak pasti bagaimana rasanya blend Levant Mixture yang asal, Pease masih berjaya menghasilkan satu blend yang agak potent, yang akan membuatkan anda terigau-igau dan menjadi kecur air liur apabila anda terdengar nama “Levant” disebut-sebut. Which actually you all are lucky sebab nama “Levant” itu sudah jarang sekali digunakan sekarang.


Dengan blend yang sebegini solid, Levant Mixture mungkin adalah sebuah starting point yang sangat baik jika anda mahu menelusuri projek “remake” atau emulasi semula blend-blend Drucquer & Sons di kemudian hari. 


pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s