Ulasan Baccy : Samuel Gawith’s Squadron Leader

Samuel Gawith adalah sebuah blending house yang agak terkenal dengan blending-blending ala Lakeland mereka. Pemipa mana yang tidak pernah mendengar tentang Full Virginia Flake, Best Brown Flake, 1792 Flake, Chocolate Flake atau Commonwealth Mixture? Semua Ini adalah blend identik mereka dan kesemuanya adalah berbentuk flake kecuali satu.

Squadron Leader pula adalah salah satu blend English dari Samuel Gawith yang juga agak popular. Malah, ia boleh dikatakan sebagai blend berbentuk ribbon yang paling digemari para peminat blending house itu sendiri. Popularitinya hanya diatasi oleh Full Virginia Flake dan adalah satu blend staple bagi kebanyakan pemipa.

Dengan design tin yang menampilkan gambar kapal terbang perang dunia pertama dan kedua, blend ini menggunakan daunan bright dan dark virginia sebagai asas blend, dengan latakia dan daunan Turkish dicampurkan bersama, menjadikannya sebuah blend English secara harfiahnya.

Melihat kepada tembakau yang berada di dalam tin segiempat trademark Samuel Gawith ini, Squadron Leader adalah your no-nonsense lighter English blend. Ia mudah disediakan – terima kasih kepada bentuk ribbonnya yang agak kering, jauh lebih kering berbanding lain-lain blend keluaran Samuel Gawith yang terkenal dengan flake yang agak basah. Nota bauan yang nyata adalah latakia, pemeraman tembakau, hay / jerami, sedikit masam dan tangy. Agak menyelerakan.

Saya masih ingat waktu pertama kali menyalakan Squadron Leader dan menjadi agak terpinga-pinga pada mulanya. Smokiness level bagi Squadron Leader adalah agak muted dan terkebelakang – sesuatu yang mungkin agak mengecewakan kepada peminat English tegar. Apa yang saya dapat rasakan adalah the bright virginia yang sangat menonjol. Boleh dikatakan, permainan virginia squadron leader adalah jauh lebih baik dari latakia yang ada padanya. Dengan campuran bright dan dark virginia, kita dapat menjejak untaian flavor-flavor hay, sedikit tanginess dan smokiness yang tidak terlalu mendalam.

Malah terkadang saya rasakan seperti menikmati premium stoved Virginia, sepertimana yang anda dapat rasakan pada blend McClelland 221B Black Shag, yang ditambah dengan sedikit latakia untuk memberikan dimensi “light English” kepadanya. Mungkin Squadron Leader bukanlah dicipta untuk mengemulasikan blend proper English idaman anda, kerana banyak lagi blend-blend Samuel Gawith yang menjurus ke arah genre itu.

Kehadiran daunan Turkish yang tidak dinyatakan jenisnya mungkin membantu dalam penghasilan flavor-flavor yang agak santai sebegini. Namun campurannya mungkin adalah tidak banyak – kerana tiada flavor manis yang identik dengan blend-blend oriental. Seperti yang saya katakan tadi, flavor grassy lebih menonjol disini dan adalah lebih tepat untuk mengatakan yang Turkish mungkin hanya membantu dalam memberikan sedikit “refined character” kepadanya.

Tidak terlalu kejam untuk saya menyalakan yang Squadron Leader adalah blend English yang agak santai, simple dan bersih – pengaruh oriental adalah rendah tetapi ia membantu latakia untuk menjadi sedikit refined. Smooth smoking dapat dicapai dengan mudah oleh Squadron Leader – terutamanya selepas tin anda dibuka selama 3 bulan ke atas. 

Walaupun peminat blend English tegar mungkin akan sedikit kecewa dengan karakteristik Englishnya yang agak lemah, sebenarnya agak mudah untuk kita menyukai Squadron Leader terutamanya pada sesetengah waktu dimana apa yang kita mahukan adalah blend English yang santai dan lebih menonjol di bahagian base blend virginianya. Atas sebab itulah ia masih merupakan sebuah blend SG yang agak popular di kalangan pemipa. How could majority goes wrong?

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s