Father Day’s Special ; Keinginan Kebapaan 2017

The day to celebrate our fatherhood menjelma kembali!

Seperti biasa ia memberikan kita peluang untuk menitipkan sedikit ingatan kepada bapa yang banyak berkorban “di sebalik tabir” buat kita (pengorbanan ibu mudah dan banyak yang kita nampak, namun hati dan sayang seorang bapa tiada siapa yang mampu menebaknya kerana bapa tidak berair mata – bapa harus tabah dan cekal demi keluarga).

Sudah tentu hadiah bukanlah apa yang bapa kita pinta tetapi ingatan itu lah yang sangat penting dan bermakna buat seorang bapa. Akan tetapi, sudah tentu kegembiraan seorang bapa menjadi jauh lebih bermakna jika kita dapat membaca sedikit-sebanyak apa yang beliau mahukan.
Sebagai seorang pemipa yang sudah berkeluarga, saya juga adalah seorang bapa (in fact, baru sahaja menimang cahaya mata bulan lepas – the Fatherhood of May!) dan berikut adalah impian atau keinginan kebapaan di dunia fana untuk tahun 2017 ini;

1. Castello Hawkbill – Liga tahun lepas saya memiliki satu peluang untuk memiliki Castello Hawkbill dan tanpa saya sedari penolakan saya menyebabkan saya masih lagi “hunting” hingga ke hari ini! Kita akan menceritakan akan hal itu di artikel “hawkbill” yang akan disiarkan kemudian nanti, dan tatkala ini saya masih lagi memburu shape yang juga dikenali sebagai “donkeynut” ini yang dikatakan berasal dari kilang Castello sendiri. This would make a perfect Father Day’s gift for any pipesmokers!

imej dari Pittsburgh Pipe Club
 
2. Peterson Amber Spigot – Ia sebenarnya terhasil bagaikan satu “incident” – seseorang menemui stok amber lama yang tersimpan rapi (dengan dokumentasi pembelian etc) di kilang Peterson, memberikan cadangan untuk penghasilan pipa dengan stem amber ini dan walla ia terhasil! It was so hot (penggunaan amber, Peterson yang betul-betul special dan limited serta bilangan kolektor Peterson yang ramai) sehinggakan kesemua stok Peterson Amber Spigot habis terjual dalam masa kurang dari tiga minggu ia dikeluarkan.

imej dari Peterson Pipe Notes / smokingpipes
3. Aksentuasi Buddha Belly Bamboo – Pipa dengan bamboo selalu memberikan imej oriental yang bergabung baik dengan briar terutamanya jenis sandblast. Namun, penemuan Buddha Bamboo sedikit masa dahulu sebagai satu lagi variasi untuk shank pipa adalah sangat kreatif dan push your oriental borders to a new level of “intimacy”. Hahaha not with the monks really tetapi Buddha Belly Bamboo sememangnya cantik – ia agak besar, dengan ruas yang membulat dan jarak antara ruas yang pendek memberikan satu flow yang lebih organik dan lebih harmoni.
imej dari smokingpipes.com
4. Balkan Sobranie – Saya boleh bayangkan akan saat-saat yang mengujakan apabila kita dapat mengepek dan menyalakan baccy-baccy legenda terdahulu seperti Balkan Sobranie – menikmati keunggulan tembakau dan blending lama sambil ingatan menyorot tentang keberadaan baccy itu sedikit masa dahulu. Many people swear over it dan pemipa veteran selalu menceritakan mengenainya – sama ada bragging atau lamenting it’s not the point already. Mungkin jika kita cuba sekarang, ia adalah sebaik Arcadia atau Balkan Sasieni akan tetapi sehingga ia betul-betul berlaku, kita tidak akan mengetahuinya…

imej dari Dutch Pipe Smoker
 
5. Steady stock of The Solent – seperti yang kita tahu MacBaren telah memberhentikan pengeluaran beberapa blend kereta dan The Solent Mixture adalah antara yang paling terkenal dan ditangisi pemergiannya. Syrian latakia dan bekalannya yang semakin merosot dikatakan adalah punca utama kepada “such uncalled discontinuance” sebegini. Pada mereka yang rajin mencari, masih terdapat sedikit bulk supply di sana sini namun untuk mendapatkan versi tin adalah agak sukar dan mustahil sekarang.

6. Joseph Rodgers Gentleman’s Smokers Knife with Staghorn Inlay – Kaum bapa sememangnya suka untuk leka dengan smoking parnaphelia – apparatus berpipa yang penting dan selalu dibawa kemana sahaja. It’s compliments what we are doing, dan kita kaum bapa suka untuk take pride di dalam perincian hobi dan disinilah terletaknya nilai pipesmoker’s knife/tamper/pick dari Joseph Rodgers ini kepada anda. Maskulin, detailed dan diulit aksentuasi tanduk staghorn, ia adalah satu alat yang mencerminkan keperibadian seorang bapa yang teliti.

imej dari smokingpipes.com

7. Sillem’s Old Boy Linea Epoque Sterling – Sillem sememangnya adalah satu brand aksesori yang sangat memukau. There’s prestige, luxurious association to it, tanpa ke”posh”an Porsche atau “glittering red” Ferrari disekitarnya. Ia lebih kepada pandemonik smoking parnaphelia overlord yang memberikan penampilan mistik dan classy – sepertimana pemetik api Old Boy Linea yang diperbuat dari perak sterling ini. Ramai classy smokers yang smitten dengan jenama aksesori ini dan ia sememangnya di dalam kelasnya yang tersendiri.

imej dari smokingpipes.com


pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s