Pipa Di Hari Minggu

Selain dari hari gaji (payday), hari minggu adalah hari yang ditunggu-tunggu oleh semua orang. 

Bagi golongan bekerja, hari minggu adalah kesempatan terbaik untuk berehat. Ramai antara kita yang mengambil kesempatan sebegini untuk bangun sedikit lambat, setelah lima hari bangun awal pagi untuk berlumba-lumba mengelakkan kesesakan lalulintas (yang sebenarnya tidak boleh dielakkan pun). Ada yang mengambil peluang ini untuk ke pasar membeli barang keperluan dapur. Dan tidak kurang yang bangun awal untuk menyediakan sarapan DIY dan memasangkannya dengan sebowl pipa di permulaan hari.

Hari minggu sebenarnya memberikan banyak “leeway” kepada saya di dalam pemilihan baccy. Ini kerana anda tahu yang anda tidak bekerja pada hari itu, jadi dengan masa yang ada anda akan bebas untuk melakukan rotasi baccy dan pipa, dan mungkin boleh melayan tiga ke lima bowl untuk sehari suntuk. Jadi, masa yang sebegini lah yang saya perlukan untuk melayan baccy-baccy yang istimewa, yang di luar “go to” saya seperti Robert McConnell Red Virginia ini. Saya suka untuk memulakan hari dengan sesuatu yang “potent” dan sedikit “fulfilling” jadi Red Virginia ini adalah antara blend yang saya kerap pack dan light bersama sedikit jus epal atau oren untuk menyegarkan palate di awal hari hujung minggu.

Apabila palate telah pun segar dan sarapan telah dinikmati, ia adalah masa terbaik untuk mencuba blend-blend terbaru yang semakin kerap muncul di pasaran kita. Saya tiada ketetapan untuk sesi tengahari hari minggu yang spesifik, akan tetapi blend-blend yang menjengah “curiosity” saya seperti contohnya Briarworks dengan Pete’s Beard – dimana Briarworks mula mengeluarkan baccy mereka sendiri sejak tahun lepas – adalah sangat baik untuk dicuba. Mengenangkan masa yang panjang adalah milik anda, anda juga boleh menikmati blend-blend sebegini secara perlahan-lahan sambil menganalisa akan flavornya, komposisinya dan membuat keputusan sama ada anda mahu “hoard” dan menyimpan beberapa tin sementara ia masih terjual (kita akan tengok “hoarding” dan beberapa faktor mikro-ekonomik baccy pada minggu hadapan) atau tidak.

Petang hari minggu pula adalah “tea time” yang tidak wajar untuk seseorang pemipa lepaskan! Selalunya saya akan mengatur hi-tea secara kendiri dengan pilihan teh yang luas, untuk dipadankan dengan sedikit “titbits” seperti kek, scones, cucur atau goreng pisang. Ia adalah masa yang paling kompleks di hujung minggu – mengatur dan memasang teh untuk disesuaikan dengan baccy adalah kerja rumit kerana banyak pilihan dan padanan yang perlu dipertimbangkan. Jadi kebiasaannya saya akan “stick” dengan baccy / blend yang bersesuaian dengan teh pilihan.

Malam hari minggu juga adalah istimewa. Sama ada kita mengunjungi temupipa-temupipa tempatan, berpipa bersama beberapa rakan sambil menonton “live football” atau menikmatinya dengan aman di beranda rumah, ia adalah lebih kepada “ambience” thing dan anda memerlukan baccy yang tidak terlalu kompleks untuk disediakan, senang untuk dipacking dan juga mudah untuk dibawa. Disebalik situasi yang tidak menuntut blend secara spesifik sebegini, saya tetap memiliki beberapa preferensi, contohnya Semois. Ia mudah untuk dibawa, agak kering, berbentuk ribon halus yang sangat mudah untuk dinyalakan dan diselenggarakan dan turut memberikan rasanya yang unggul. Untuk berpipa di beranda sambil ditiup bayu hutan simpan dan tasik – it is the perfect baccy for the job.

Terkadang pada awal minggu seperti hari Isnin atau Selasa, ketika bersiap-siap untuk ke tempat kerja, saya membayangkan akan indahnya pagi hujung minggu yang damai, dimana kita memiliki pilihan sama ada mahu bangun berjogging atau “briskwalking”, mencapai joran untuk ke sungai atau tasik-tasik berdekatan, keluar mencari roti canai atau nasi lemak sedap, atau hanya berlingkar kembali di dalam selimut sehingga jam 10. Dan yang paling “striking” adalah mengorek “cellar” anda selama sejam hanya untuk mencari beberapa blend yang anda mahu susunkan dari pagi hingga ke malam.

Situasi sebegitu adalah sangat mendamaikan dan “welcoming” untuk minda mana-mana pemipa pun. Sila nikmatinya dengan baik.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

2 Comments Add yours

  1. Oyen_Ohsem says:

    Gaji dah cerah..jgn ditanya kemana perginya gaji..😂😂😂😂

    Liked by 1 person

    1. almoshah says:

      Hahahaa that’s ok bro…hanya kena tunggu lagi sebulan aje 😭

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s