Merapatkan Jurang Pipa-Cerut atau Rekonsiliasi yang Penuh Dengan Pseudomonas? (Satu Senario Drew Estate)

Sebagai pemipa “full-time” kita pastinya sedar akan kewujudan blend-blend Drew Estate yang mewarnai dunia perpipaan sejak beberapa tahun lalu. Bukanlah sebuah jenama blend tembakau pipa yang memiliki sejarah yang gah seperti Dunhill atau Samuel Gawith, Drew Estate lebih dikenali sebagai sebuah jenama cerut non-Cuban yang baik dengan kualiti pengeluaran yang meningkat naik dan semakin popular.

Drew Estate agak mengejutkan pasaran cerut dunia dengan pengeluaran siri cerut MUWAT sedikit masa dahulu. Cerut ini dikatakan sangat menghampiri ciri-ciri tembakau pipa dengan flavor-flavor yang “earthy”, “leathery” dan manis, hasil dari penggunaan daunan maduro yang diblend dengan baik, memberikan pemipa sesuatu yang mampu kita kaitkan dengan dunia tembakau pipa kita yang kita hadapi saban hari. “Appeal” blend ini kepada pemipa yang juga meminati cerut ternyata tidak boleh disangkal.

Tidak lama kemudian muncul pula MUWAT KFC, yang secara terang-terangan menerapkan penggunaan tembakau-tembakau dark-fired di dalam konstruksinya. Pemipa yang secara amnya menyukai blend-blend berciri dark-fired sebegini pastinya akan tertarik kepadanya namun persoalan di sini adakah sasaran MUWAT KFC hanya kepada pemipa semata-mata? Apakah reaksi dunia percerutan terhadap blend ini dan bagaimanakah implikasi dan signifikasinya kepada Drew Estate sebagai sebuah jenama cerut yang dihormati ramai?

Dengan pengeluaran cerut MUWAT KFC, Drew Estate mensasarkan sesuatu yang unik dan sedikit “lari” dari tempo percerutan yang biasa. Sudah tentu apresiasi keunikan ini datang daripada pemipa-pemipa yang “well-aware” dengan flavor-flavor unjuran dari MUWAT sebelumnya. Mereka merasakan yang cerut blend terbaru ini “feels like home”, masuk ke perairan rasa yang mereka telah terbiasakan sejak dari dahulu lagi. Jadi, jika kita pemipa adalah “target audiences” untuk francais MUWAT, Drew Estate sememangnya berjaya untuk menarik perhatian kita.

Namun perkara yang sebaliknya mungkin akan berlaku kepada cerut-cerut aficionados terutamanya bagi mereka yang agak “purists”. Tentunya mereka agak sukar untuk menerima MUWAT KFC ini kerana pada mereka jika mereka ingin menikmati cerut, mereka mahukan maduro, Connecticut atau Habano, bukannya sesuatu yang keluar dari bowl pipa seperti flavor-flavor dark-fired atau rejim latakia-ish. Mereka mungkin juga akan terfikir yang Drew Estate tidak serius dengan produk mereka, agak kabur dari segi pengkhususan dan bukanlah lagi sebuah pengeluar cerut yang serius dan relevan.

Dan kita pemipa tidak boleh menyalahkan golongan ini; kerana terkadang secara tidak langsung apabila kita pemipa mendekati cerut, kita juga sudah pun meng”offset”kan minda kita untuk merasai dan mempelajari sesuatu yang baharu, mencari kelainan dan dirgahayu dari tembakau-tembakau khusus yang digunakan untuk blend cerut. Sesetengah dari kita juga mungkin merasakan yang untuk menikmati tembakau dark-fired, adalah lebih berbaloi untuk mendapatkannya dari setin Orlik Dark Strong Kentucky yang mampu bertahan sehingga sebulan dua, berbanding mendapatkan MUWAT KFC yang akan habis dalam jangkamasa sejam.

Manakala bagi cerut aficionados pula mereka mungkin enggan untuk membayar harga premium untuk mendapatkan flavor-flavor yang asing lagi menakutkan. Mereka mungkin akan memadamkan MUWAT KFC pada inci yang pertama dan berlari pulang ke pangkuan My Father le Bijou atau Serie D no.4 sambil menitiskan air mata! Latakia masih adalah “acquired taste” after all, lebih-lebih lagi apabila kita bercakap di dalam konteks masyarakat umum, bukan di dalam masyarakat pemipa.

Sayugia itu apakah relevannya fraincais MUWAT? Sejauh manakah MUWAT KFC boleh bertahan? Pada pendapat saya, ia adalah sangat-sangat relevan, malahan boleh dikatakan agak “revolutionary”! Industri tembakau adalah “self-fulfilling prophecy” – dimajukan oleh minat yang mendalam dan apresiasi artisanal blending pertembakauan yang seiring dengan hentaman masyarakat anti-tembakau, sekatan-sekatan percukaian dan polisi serta prejudisma terhadap “sustainability”nya. The industry is strong as ever dan sekatan serta prejudisma tadilah yang mematangkannya dengan daya tahan yang baik. Industri sebegini memerlukan imaginasi yang tinggi untuk survival dan MUWAT KFC adalah satu “survival bridge” yang membantu dua industri pertembakauan – cerut dan pipa – untuk lebih maju ke hadapan.

Anjakan paradigma sebegini pastinya mempunyai implikasinya yang tersendiri. Drew Estate mungkin akan berjaya mencipta gerombolan peminat baharu, walaupun saya tidak mengandaikan akan Drew Estate mahu melakukan satu reformasi percerutan kerana Drew Estate masih bergantung-harap kepada cerut-cerut tradisionalnya seperti Liga Undercrown, Undercrown Shade dan sudah tentu masih sangat relevan dengan Liga Privadanya yang sering menjadi sebutan peminat. Jadi, boleh dikatakan yang Drew Estate “has nothing to lose” disini.

Bagaimana mereka mampu untuk menoleh ke dunia perpipaan dan menghasilkan beberapa blend yang sangat baik seperti Meat Pie dan Gatsby Luxury Flake, ia adalah satu usaha yang agak menakjubkan sebenarnya! Jika anda pernah mencuba kedua tembakau itu, anda sememangnya tahu yang Drew Estate mampu menghasilkan tembakau pipa bertaraf dunia, walaupun bidang ini adalah “niche” mereka. Mereka mampu untuk menjadi sebuah syarikat blender tembakau yang “revolutionary” dan dengan mengutarakan blend-blend tidak ortodoks yang baharu dari semasa ke semasa, mereka adalah kontributor aktif yang membuka banyak mata dan minda untuk menilai dan menyemai minat terhadap budaya perpipaan dan percerutan.

Tanpa perlu untuk menjadi “over-critical”, saya sangat menghargai peluang untuk menyalakan MUWAT KFC dan menikmatinya dengan palate yang lebih menumpu kepada flavor-flavor perpipaan. Dan mungkin menyambung sesi yang “smokey” itu dengan Gatsby Luxury Flake pula, kesemuanya berdasarkan kepada obsesi kita kepada nicotina tobacciana. Kita tidak akan tahu sampai bilakah blend tembakau pipa Drew Estate akan kekal berada di pasaran, dan kita tidak akan tahu bilakah lagi peluang untuk menemukan “reconciliation” blend pipa dan cerut sepertimana yang MUWAT KFC tonjolkan…


pack ’em (or clip ’em if necessary”), light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s