Mengenali Pipa Billiard Dengan Lebih Dekat

“Siapa ada pipa billiard sila angkat tangan!”

Jika soalan itu diajukan di dalam dewan kuliah yang dipenuhi pemipa, maka akan kelihatanlah tangan-tangan berbulu memenuhi ruangan dewan. Malah, mungkin yang ponteng kuliah juga akan mengangkat tangan di dormatori masing-masing!

Begitulah umumnya pipa billiard kepada kita pemipa. Ia adalah bentuk yang paling asas sehinggakan jika kita menyuruh masyarakat umum bukan pemipa untuk melukis sebuah pipa, berkemungkinan besar pipa yang bakal dilukisnya adalah berbentuk billiard.

Ciri-ciri klasik pipa billiard adalah bermula dengan bowl silinder yang lurus dan tidak terlalu besar, dimana terkadang bowlnya sedikit melengkung ke dalam pada bahagian rim dan bawah bowl. Shank billiard biasanya adalah bulat berbentuk “pensil” yang ukurannya sama panjang dengan ketinggian bowl, dan stem menirus yang berukuran setengah dari keseluruhan panjang pipa. Ia boleh datang samada dalam bentuk lurus atau bengkok. Tanpa alunan lenggok-lenggok sukar seperti “curvature” Zulu atau “forward canted bowl” ala Cutty, dan juga tanpa tambahan kemasan-kemasan perabot lain seperti “fuller” pada Rhodesian atau “dagu” Cavalier, bentuk billiard tentunya kelihatan bersahaja, mudah dan asas.

Senang untuk kita mengagak yang nama billiard itu mungkin berasal dari bentuk shank nya yang kelihatan seperti kayu billiard, namun kebanyakan pipa lain juga memiliki bentuk shank yang sama. Juga teori ini tidak dapat memperjelaskan akan variasi bent billiard. Walaupun sebegitu, ia sangat diminati ramai terutamanya penulis-penulis seperti C.S. Lewis dan J.R.R. Tolkien; mungkin kerana kepanjangan shank dan stemnya dari bowl tidak mengganggu penglihatan mereka ketika menulis. Ini adalah praktikaliti yang baik dan sangat benar terutamanya apabila ia dikilas ke tepi ketika menulis.

Variasi pipa billiard pula merangkumi beberapa bentuk seperti stack billiard (billiard dengan bowl yang tinggi), pot (billiard dengan bowl yang cetek tetapi lebar), panel billiard (billiard dengan sisi yang bersegi), Oom Paul (bent billiard yang sangat “acute” bengkoknya), dan chubby / stubby billiard (billiard dengan bowl dan shank yang “gemuk”). Ia juga boleh datang dengan variasi stem saddle yang sepadannya mendapat jolokan “saddle billiard”. Sebagai bentuk yang boleh dikategorikan antara yang tertua, fantasi pemipa terhadap billiard tentunya adalah sangat menebal, lantaran banyaknya variasi yang tercipta dengan bentuk ini.

Selain itu bentuk pipa variasi lain yang dikenalpasti menggunakan bangunan billiard adalah Canadian (yang kemudiannya mencapah ke beberapa bentuk lain seperti Liverpool, Lovat dan Lumberman). Jenis Canadian ini mengaspirasikan kepanjangan shank dan stem billiard dari bowlnya, cuma apa yang berbeza adalah shank keluarga Canadian dipanjangkan dan hasilnya tentulah stem Canadian pula yang menjadi pendek. Dengan kepanjangan ini, samada kombinasi shank dan stem billiard atau rekonstruksi Canadian, sesi perpipaan yang sejuk adalah dijangka kerana asap panas akan melalui laluan yang agak panjang dan berkemungkinan dapat disejukkan sebelum ia sampai ke palate kita.

Walaupun sekali imbas billiard adalah bentuk yang paling mudah dan “simple” bagi ramai pemipa, tetapi sebenarnya ia adalah bentuk yang paling komplikated. Sebagai bentuk yang popular, ia terdedah kepada banyak personalisasi dan interpresi seni rekabentuk sehinggakan Ia selalu menjadi bahan perdebatan. Malah, banyak pipemaker yang mengatakan akan kesukaran untuk mendapatkan bentuk billiard yang sempurna. Masakan tidak, dengan banyaknya variasi dan percambahan bentuk dari billiard, sudah tentu mencari bentuk yang hakiki adalah sukar bukan?

Sudah tentu sekali dengan variasi yang banyak, pipa billiard akan memiliki pengaruh dan pendekatan yang sedikit berlainan apabila ia dibuat oleh pipemaker British, Italy, Danish dan Amerika. Pada pendapat saya bentuk yang paling menghampiri bentuk billiard asal tentulah datang dari pipa-pipa buatan British, dimana kebanyakan billiard yang kita dapat lihat di tangan kita dan katalog-katalog lama adalah bersifat “keras” dan mengikut deskripsi asas dengan penuh disiplin. Billiard-billiard sebegini mencerminkan maskuliniti dan ketegasan rekabentuk yang matang dan berseni, disebalik kekerasan tersebut. Sebenarnya, ia terpulang pada preferensi kita dan apa yang menarik minat kita.

Biar apa pun preferensi pemipa, bentuk billiard diakui tergolong di antara bentuk-bentuk yang banyak berjasa dalam dunia pembuatan pipa. Ia adalah satu bentuk yang melancarkan seratus varian lain dan memberikan banyak aspirasi di dalam dunia perpipaan – satu penemuan yang patut dibanggakan dan dimiliki oleh setiap pemipa – itu pun sekiranya anda masih belum memiliki satu pun pipa billiard!




pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s