Anekdot Perpipaan # 5 : A Lovat to Love-At

Kita semua tahu kan, akan perihal lovat?

image
love em love-at...

Lovat, bagi saya, is like a “love at the first sight”. Dengan bentuk asas billiard, bowl billiard, shank bulat dan saddle stem, ia adalah satu variasi billiard yang agak menarik. Menarik sekali untuk kita sedari yang efek itu dimagnifikasikan oleh saddle stem yang sangat kecil – kejutan kontras yang membakar api kecil di dalam sanubari kita, bak api dalam sekam. Tahu-tahu dah jadi bara.

Semua pipemaker memiliki kesenian dan kecenderungan masing-masing. Tak usahlah kita pergi terlalu jauh; lovat dari English pipemaking scene dan lovat dari Italian juga ada sedikit perbezaan. Jadi, kecenderungan tadi mendorong kepada kita sendiri pemipa – adakah kita selesa dengan lovat itu atau tidak.

Lovat ini, adalah Group 3, 3111 “Ring Grain”. Ia adalah antara pipa yang saya boleh kategorikan sebagai “love-at the first sight”. Masa ia pertama kali dipegang, sudah diketahui yang wang akan melayang. Tapi kenapa? Adalah shaping bentuknya, kebiadapan ring grainnya, finishing dan warnanya, sandblastingnya, atau saiznya? Atau segala-galanya?

image
keseimbangan yang dicapai pada ratio shank : stem (lebih kurang 3:1) adalah agak baik sekali

Jika “Ring Grain” – saya akui mungkin 30% adalah kerana itu tetapi tidak lebih dari 30% faktor pemilihan. Ring grain jatuh dalam kategori “specialty pipes”, tidak mudah untuk mendapatkan siri ring grain ini – di luar negara juga agak sukar (kecuali sesetengah kedai yang membawa siri “Specialty Pipe” ini) apatah lagi di Malaysia.

Shilling pula adalah jauh lebih sukar (beza ring grain vs shilling hanyalah stem cumberland sahaja) tetapi jika ring grain (malah mungkin juga shilling) datang dalam bentuk yang saya kurang minati, tentunya saya tidak akan mencuba untuk memilikinya dari awal lagi. Perihal bentuk, sememangnya terpulang pada individu walaupun saya akui minat kita akan berubah dari semasa ke semasa.

Finishing dan warna? Hmm…bagi saya finishing ala County, dengan warna coklat kuning tanah liat terang yang sangat gemalai itu adalah lebih baik untuk penonjolan grain – terutamanya bila ring grain adalah perkara pokok kerana bukankah setiap pipemaker mahu menonjolkan grain lurus selagi boleh? Ini secara tidak langsung menghimbau kecenderungan saya kepada County yang memiliki bird’s eye yang baik…satu halwa mata dan jari yang akan saya cari nanti.

image
grain pastinya akan memainkan peranan yang penting dalam setiap pipa pun, cuma untuk mendapatkan pipa yang kita suka pada grain yang kita juga suka, adalah sukar...

Sandblasting? Err…ring grain dan shilling sendiri adalah kategori sandblast pipes yang terbaik dari Dunhill, yang juga bertanggungjawab memperkenalkan tekstur sandblast ini kepada dunia perpipaan, berdasarkan sejarah. Sudah tentu, lebih baik jika ianya DR (dead root) tetapi apakan daya jika ianya adalah DR, julat harganya pastinya sangat tinggi dan pasti juga ia tidak akan ada disini sekarang…

Saiz? Yang ini saya kategorikan sebagai “rather tricky”. Umum tahu yang pipa-pipa bersaiz besar adalah “collector’s item” (lihat saja pada harga Peterson House Pipe series, Dunhill Magnum, Castello GG etc). Malah, pengkoleksian bentuk billiard yang menarik juga adalah yang bersaiz besar yakni Dunhill LB (Large Billiard) dan lihatlah pada ODA, ODB dan lain-lain (bersaiz atas 6 tetapi di bawah magnum). Blok-blok briar bersaiz mega adalah mahal, dan mungkin tidak mudah dijual oleh briar cutter berbanding blok-blok ebauchon bersaiz standard, jadi faktor-faktor inilah yang mendorong kepada keistimewaan pipa-pipa bersaiz mega dan melonjakkan harganya lebih tinggi berbanding yang bersaiz biasa.

Berbalik kepada lovat ini, saiz 3 mungkin masih boleh dikategorikan kecil dan secara idealnya saiz 4 lebih “meaty” tetapi hadapilah fakta bahawa harapan untuk menemui Ring Grain pada saiz skala itu adalah sangat tipis (come on, jika ada pun tentunya mereka akan menjadikannya DR dengan shape billiard bersaiz LB yang cantik – anda tidak akan percaya dengan “appeal” yang ada padanya sehinggalah anda memegangnya sendiri).

image
size 3 tidaklah sebesar mana, namun kedalaman bowl yang dimiliki mampu untuk mendapatkan anda sejam dua quality smoking hours

Secara tak langsung saya mungkin akan dikatakan seolah-olah cuba untuk menjadi “over-critical” ke atas lovat tetapi keseimbangan bentuk dan “proportionately accurate” lovat adalah penting bagi saya. Jika saya mahukan bowl tinggi, kenapa saya tidak mahu mencuba bentuk “Stack” atau “Chimney”? Atau tall Dublin, mungkin? Apa-apa pun, berbalik kepada selera masing-masing, kerana wang yang keluar, kecenderungan dalam menilai seni dan preferensi asas adalah hak mutlak individu.

Di atas dasar apa pun, sebuah lovat adalah kekal sebuah lovat dan sampai bila-bila pun akan kekal sebegitu. Yang berubah hanyalah minda dan persepsi kita sendiri ke atas sesebuah bentuk / shape yang dikenderai oleh tembakau enak dan blend-blend yang semakin kompleks.

Sekompleks minda kita mengalunkan romanticism perpipaan.

image
adalah penting untuk memiliki pipa dengan bentuk yang kita benar-benar suka, kerana selalu atau tidak ia dibawa bersama (dan berasap) bergantung pada faktor itu

.

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s