Asas Pemipa Pemula : Aksesori

image

Sesudah memiliki pipa pertama dan memilih tembakau yang sesuai, kita lihat kepada aksesori-aksesori khusus pemipa pula.

Sesetengah aksesori adalah sangat penting untuk sesi pipesmoking dan sesetengahnya adalah optional.

Bagi pemipa pemula, adalah penting untuk anda mendapatkan “Aksesori Kritikal” terlebih dahulu, dan “Aksesori Optional” mungkin anda boleh beli di kemudian harinya.

image

AKSESORI KRITIKAL :

1) Pipe Lighter – seharusnya yang terbaik adalah lighter khusus untuk pipa, tetapi jika pipa itu memiliki ring yang rusticated, sandblasted atau sememangnya hitam, penggunaan mancis adalah lebih klasik, selain Zippo dan lighter biasa.

2) Tamper – tamper digunakan untuk menekan abu tembakau ke bawah supaya pembakaran lebih sekata dan api dapat sampai ke bawah dengan lebih pantas. Kebanyakan tamper sekarang pun datang dengan pick dan scoop sekali untuk mengorek abu tembakau, namun tamper juga telah berevolusi menjadi suatu aksesori yang cantik, diperbuat dari bahan yang mahal dan terhias indah, jadi mungkin kita akan diskus dengan lebih mendalam lagi tentang seni penghasilan tamper ini.

3) Filter – khusus untuk pipa berfilter, ia dapat membantu pemipa pemula untuk mengurangkan kadar lembapan ketika berpipa, mengawal kadar sedutan dan juga menapis abu dari sedutan pemipa. Jika anda tidak sukakan filter, gunalah adapter kerana lubang tenon yang besar perlu dikecilkan untuk sesi perpipaan yang baik.

4) Pipe Cleaner – inilah aksesori yang sangat ringkas tetapi penting, digunakan untuk mengeluarkan deposit baccy dari shank dan mortise. Juga digunakan untuk mengeringkan bahagian dalam pipa.

5) Liquid Pipe Cleaning Solution – ini amat berguna untuk membantu pipe cleaner mengeluarkan deposit dari dalam pipa, tambahan lagi jika deposit itu sudah terbiar lama dan berkerak. Biasanya, saya rendamkan setengah pipe cleaner than ke dalam botol solution ini dan jolokkan ke dalam pipa yang perlu dibersihkan.

6) Pipe Pouch / Bag – selalu saya tekankan pipe bag adalah untuk perlindungan kepada pipa. Poket-poket untuk tembakau dan aksesori menjamin kita sesi pipesmeet yang berkualiti kerana semua aksesori kritikal ada bersama. Pemilihan material seperti kulit penuh / full leather tentunya lebih menonjolkan semangat perpipaan gentleman yang selalu kita gembar-gemburkan.

image

AKSESORI OPTIONAL :

1) Pipe Stand / Rest – ini adalah kaedah penyimpanan pipa yang terbaik kerana semuanya diletak menegak dan membolehkan cecair lebihan turun ke bowl, dimana ia membantu proses pengeringan dan pengudaraan pipa.

2) Briar Wax / Polish – seperti kayu-kayu yang lain, briar sangat menyukai polish dan akan menjadi sangat cantik bila kerap dijaga. Polish menaikkan kontrast grain pada briar dan akan melembapkan permukaan briar.

3) Pipe Stem Wax Polish – stem dari bahan acrylic tidak perlu penjagaan yang rapi namun stem ebonite / vulcanite memang memerlukan wax / polish dengan kadar yang sederhana kerap, demi memastikan proses oksidasi stem tidak berlaku dengan pantas.

4) Pipe Ashtray with Knocker – knocker adalah gabus (biasanya bulat) yang terdapat pada ashtray-ashtray pipa, bertujuan untuk membantu pemipa mwengetuk pipa mereka pada permukaan yang lembut, ketika proses pembersihan. Ini dapat mencegah pipa dari cepat rosak.

5) Pipe Reamer – ia hanya diperlukan ketika kek di dalam pipa menjadi agak tebal dan perlu dibuang. Pemipa pemula tidak digalakkan untuk melakukan proses ini secara sendiri kerana isi kayu yang terbuang tidak akan dapat diganti lagi.

Telah kita bincangkan terdahulu yang hobi berpipa ini sememangnya agak kompleks jadi aksesori-aksesori sebegini adalah sangat penting, demi kepuasan total berpipa dan penjagaan pipa yang terbaik. Juga, kompleksiti sebeginilah yang merumitkan lagi hobi berpipa ini sehingga ia menjadi semakin seronok dan semakin tidak masuk akal.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s