Miskonsepsi Terhadap Sandblasted & Rusticated

Semua orang berhak menikmati saat-saat permulaan yang jahil dan naif.

image

Memecahkan kebuntuan berteraskan pek 20 batang yang sangat banal dan rutin, saya memasuki alam perpipaan dengan kelaziman yang setiap pemipa pemula rasai. Aromatik, filtered, dan “smooth” pipes: tiada betul atau salah di dalam hal sebegini dan ianya agak subjektif bergantung kepada keadaan tertentu. Namun wow “birdseye” dan “flame grain” adalah sangat-sangat memukau ketika saya bermula dulu.

Sandblasted & rusticated adalah proses-proses pembuatan pipa yang seringkali (dan mungkin secara logiknya juga) dikaitkan dengan penutupan sandpit, fill dan fissures sesuatu briar. Dalam ertikata lain, jika sesuatu briar tidak memiliki grain yang baik atau memiliki lubang-lubang sandpits, jalan terbaik untuk menyembunyikan hal ini adalah dengan menjadikan appearance nya sandblasted atau rusticated. Ini adalah benar ketika sandblast finish mula diperkenalkan oleh Dunhill pada awal 1900 dengan tujuan asal untuk meminimumkan tahap briar reject mereka.

Tambahan pula, kebanyakan pengeluar pipa meletakkan aras harga yang sedikit rendah kepada pipa-pipa sandblasted dan rusticated berbanding pipa smooth mereka. Walaupun hal ini sudah semakin berubah sekarang dengan evolusi sabdblasting dan manipulasi rustification yang semakin indah dan berseni, secara amnya posisi harga adalah masih di tampuk sebegitu dan persepsi pemipa sudah tentunya akan terus kekal.

image

Oleh yang demikian, pemipa tidak boleh dipersalahkan jika pemilihan pipa sandblasted dan rusticated adalah agak diselubungi dengan prejudisma – pipa sandblasted saya yang pertama adalah pipa saya yang ke – 12, suatu permulaan yang agak lambat!

Berbeza dengan pipa smooth, keunikan corak semulajadi sandblast dan keunikan sentuhan menggerutu dari rusticated merupakan faktor appeal utama pipa-pipa dengan finishing sebegini. Boleh saya kongsi disini yang tatkala flame dan straight grain memberikan anda kepuasan visual ketika menilik-nilik pipa, sandblasted dan rusticated pula memberikan anda kepuasan sentuhan, sepertimana efek kulit di stereng dan gearknob kereta anda.

Ketiadaan grain untuk dilihat pada pipa dengan finishing sandblast atau rusticated sebegini jelas tidak mengurangkan kadar apresiasi pipa yang anda rasai saban hari. Malah, beberapa jenis sandblast dan rustification mampu memberikan pleasure visual yang baik dan menarik. Jika anda menemuinya, anda mungkin akan meminati finishing begini jauh lebih dari pemburuan fiammata yang selalunya akan melibatkan sejumlah wang yang besar!

image

Jika anda masih belum memiliki satu, jangan nafikan jari jemari anda peluang untuk bermain dan merasai tekstur pipa-pipa sandblasted dan rusticated ini.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s