Ulasan Baccy : Solani Aged Burley Flake

Solani Aged Burley Flake adalah antara blend burley yang mudah didapati di Malaysia. Walaupun tidak terjual secara meluas seperti blend-blend Peterson atau Dunhill, masih banyak kedai-kedai yang menjual blend Solani ini, terutamanya di Lembah Klang.

image

Melihat kepada komposisi blend ini, penggunaan variasi burley yang agak meluas adalah menu utama hidangannya – dark Kentucky burley, white burley dari Malawi dan light burley dari Brazil menanti pemipa. Gambaran kasar yang diberikan oleh Solani mengatakan dedaunan ini ditoast secara unik dimana kemanisan natural dari burley dapat dizahirkan. Agak menarik untuk merasai kemanisan natural ini, kerana kita tahu burley tidak memiliki kadar gula yang tinggi seperti virginia.

Persembahan tin baccy ini adalah amat kemas, penggunaan warna coklat seakan memberi bayangan koko-nuttiness yang bakal dilalui sebentar lagi. Di dalam, lipatan kertas dengan gambar daun tembakau menanti, dan di sebaliknya tersusun kepingan-kepingan flake burley yang indah, semuanya kelihatan sedikit lembap dan segar. Warna flake yang majoritinya coklat sederhana gelap ini menzahirkan percampuran dark kentucky dengan white dan light burley, diselang-selikan dengan serat-serat daun yang berguna untuk menyimpan lembapan untuk flake.

Tin mengeluarkan bunyi “pop” dan “hiss” ketika dibuka, menandakan ianya tersimpan dalam keadaan kedap udara selama ini. Sebaik saja penutup tin diangkat, bau koko yang sedikit masam dapat dihidu. Hiduan secara dekat memberikan indikasi koko, kayu manis, kismis hitam, sedikit roti bakar, oat dan kekacang. Ah, saya sememangnya menggemari blend yang mampu memberikan kita sedikit rasa lapar atau “cravingness” sebegini, kerana ia membuatkan kita berselera dan membina persepsi awal perpipaan yang sangat baik.

image

Melipat flake yang tebal ini dan memasukkannya kedalam bowl meerschaum-lined Kiko Poker saya, saya mampu menempatkannya dengan baik. Namun, saya menyarankan sedikit prepping time diberikan kerana flake Solani ini agak tebal dan sedikit lembap jika diambil terus dari tin nya. Dengan prepping yang baik, flake Aged Burley ini mampu memberikan persembahan yang optimum. Seperti yang dijangka, helaan asap pertama membawa flavor nuttiness burley yang sangat mengujakan. Rasa nuttiness seperti kacang hazelnut dan macadamia dibakar ini juga ditemani sedikit perca-perca kemanisan ala-molasses, sesuatu yang amat menyelesakan.

Di sepanjang awal perpipaan hingga ke pertengahan bowl, sulaman nuttiness ini ditambah dengan sedikit kemanisan tadi juga turut ditambah oleh sedikit rasa koko dan malt atau barli bakar. Boleh dikatakan saya agak terkasima juga dengan kekayaan tekstur rasa ini kerana saya tidak menjangkakan yang blend burley penuh boleh menjadi sebegini kompleks! Sudah tentu saya tidak mengharapkan sesuatu yang manis dan tangy disini, tetapi kompleksiti rasa ini ditemani dengan full-bodied taste yang sinonim dengan burley ini, adalah sangat menarik dan memuaskan.

Dari pertengahan hingga ke hujung bowl, kenikmatan burley ini masih kekal menemani anda, cuma sedikit kemanisan itu sudah pun tenggelam, digantikan dengan dos nikotin yang sederhana berat, cukup untuk memuaskan. Rasa nuttiness tadi juga masih kekal, mungkin terkadang rasa seperti sedikit masin namun terlalu halus untuk disahkan disini. Terjahan aroma koko dan kopi juga kadangkala terbit. Rasa-rasa ini diperhebatkan lagi dengan secawan kopi panas (atau kadangkala Milo Panas) yang selalu saya pasangkan dengan burley blend.

image

Dari segi roomnote, baunya adalah bau tembakau biasa yang tidak setengik latakia dan tidak tajam seperti blend virginia. Tiada masalah untuk menghabiskan blend ini dengan habuk putih kerana tempo pembakaran adalah sangat baik dan mudah. Walaupun tidaklah seberat blend-blend kentucky, nikotin yang terdapat di dalam Aged Burley Flake ini mungkin tidak menyelesakan jika anda mengambilnya dengan perut kosong.

Walaupun flake ini memiliki tekstur rasa yang sangat meluas / diverse dan hebat, namun saya tidak mengesyorkan ia kepada pemipa pemula. Anda memerlukan developed palate untuk apresiasi terbaik blend ini. Ia lebih kepada blend yang mampu membawa pemipa dengan lebih exposured palate untuk menelusuri burley dengan lebih dekat lagi, menjelajahi nuttiness flavor dan meneroka lain-lain offering dari penggabungan jenis-jenis burley ini.

Selain itu, peminat-peminat blend full bodied baccy seperti Peterson University Flake, Dunhill Flake, Peterson Perfect Plug dan yang sewaktu dengannya pasti akan berasa sangat selesa dengan tekstur rasa yang mampu diberikan oleh flake tebal ini.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s